خواص گلاب برای پوست صورت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، گلاب یا عرق گل محمدی، در طب سنتی، آشپزی، ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد. رفع غم، حفظ سلامت پوست و تسکین تب از خواص گلاب است.

خواص گلاب برای پوست صورت

گیاهاندارویی امروزه کاربرد بسیار در سلامتی داشته و از آنها در درمان بیماری ها، ساختدارو و ... استفاده فراوان میگردد. یکی از این گیاهان دارویی مفید و پرخاصیت گلمحمدی است. از گیاه گل محمدی طی فرایند عرق گیری که در این مورد به آن گلاب گیری گفتهمیگردد، گلابی خوشبو و با کاربردی گسترده در درمان بیماری ها و حفظ سلامت و زیباییپوست استخراج میگردد. همچنین از گلبرگهای گل خشک محمدی نیز استفادههای مختلف شده و درهمه عطاریها موجود است.همچنین از گلاب در تهیه انواع غذاها و شیرینی ها، عطرهای های مختلف و صنعت زیباییو آرایشی استفاده میگردد . برای آشناییبیشتر با خواص گلاب با خبرنگاران همراه باشید.

خواصگلاب و فواید درمانی آن

گلاب درطب سنتی ایران بسیار کاربرد شده، مهمترین خاصت آن ویژگی آرامبخش بودن آن است و ازهمین رو از آن در مراسم عزاداری استفاده استفاده میگردد. برخی از مهمترین خواص گلابعبارتند از:

  • ازمهمترین و اصلی ترین خواص گلاب، رفع خشکی پوست، افزایش شادابی و طراوت پوستو درمان جوش یا آکنه است. استفاده از ماسک گلاب باعث تسریع جریان خون وپاکسازی پوست میگردد. همچنین ماساژ گلاب بر روی پلک برای رفع خستگی چشم مفیدبوده وترکیبگلابوجوششیرینبرایازبینبردنجوش و اکنه موثراست.همچنین گلاب به دلیل تنظیم پ هاش پوست از بروز جوش نیر در افراد مستعد پیشگیریمیکند.
  • استفادهاز گلاب همراه با گلیسیرین برای درمان ترک پاشنه پا بسیار مفید میباشد.همچنین استفاده از این ترکیب به رفع خستگی پاها و تمدید اعصاب بعد از یک روز کاریکمک میکند.
  • از خواصگلاب در طب سنتی استفاده از آن برای درمانافسردگی، اضطراب، ناراحتی های اعصاب و بی خوابی است. بوی خوش گلاب آرام بخشبوده و در مواردی حتی بوییدن آن نیز حال افراد را بهبود میدهد.
  • کاهش تب و حرارت بدن یکیدیگر از فواید درمانی و خواص گلاب است. به این منظور پارچه ای را با گلاب آغشتهنموده و دست، پا و صورت فرد تبدار را با آن شستشو دهید، به ویژه توصیه میگردد ناحیهکبد (بالا و راست شکم) که نیاز بیشتری به خنک شدن دارد (چون کبد عضو گرمی است) رابا پارچه آغشته به گلاب خنک نمایید .
  • گلابدارای خاصیت ضد نفخ و بادشکن است و از اینرو در طب سنتی از شربت گلاب برای درمان وتسکین دل درد و دل پیچه استفاده میگردد. علاوه بر آن به نظر برخی از متخصصانطب سنتی معتقدند گلاب تا حدوی در پیشگیری از اسهال و درمان آن موثر میباشد.
  • با توجهبه اینکه طبع گلاب نسبتا خنک میباشد، از همین رو استفاده از آن برای درمان سوزشادرار ناشی از گرمی مزاج و صفراوی بودن مفید است.
  • از دیگرخواص گلاب در طب سنتی تقویت و استحکام لثه میباشد. به این منظور توصیهمیگردد مقداری گلاب را در دهان نگه داشته و قرقره کنید. این کار همچنین برای درمانبرفک و آفت دهان نیز مفید است.

طرز تهیهگلاب

گلاب یاعرق گل محمدی طی مراحل تقطیر از گلهای درختچه گل سرخ یا گل محمدی به دست می آید. پساز تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می گردد ومایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق گیاه گل محمدی است که به گلاب معروفمیباشد. به طور کلی طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول هایآب نفوذ میکند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می گردد. این آب معطر مقطر، علاوهبر طعم و رایحه خوب، خواص درمانی گیاه اصلی را هم برای بدن دارد .

لازم استبدانیم که برای نگهدای گلاب و حفظ خواص آن بایستی در ظرف هایی که دارای مقداراندکی هوا باشد نگهداری گردد. همچنین ازتقطیرمجددگلاب،فرآورده ایبهدستمی آیدکهبهآن گلاب دو آتشهمیگویند و چنانچه مجداً گلابدو آتشه را تقطیر کنند، گلاب غلیظی از نظر اسانس به دست می آید که فوق العاده معطربوده و در حقیقت گلاب ناب و خالص است.

مضراتگلاب (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. تا کنونعارضه خاصی در مورد گلاب گزارش نشده است، لیکن همانند تمام گیاهان دارویی زیادهروی در مصرف آن صحیح نبوده و در برخی موارد باعث ایجاد مسائل گوارشی میگردد.
  2. توصیهمیگردد افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنینکسانی که دچار بیماری بواسیر یا هموروئید می باشند، در مصرف گلاب احتیاط کنند.

گروهسلامت خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 45286

به "خواص گلاب برای پوست صورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گلاب برای پوست صورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید