تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی، یکپارچه سازی نهادهای مسکنی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، محمد اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص آنالیز صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی شایسته سالاری است و کلیپی که پخش شد از اعتقاد قلبی من به شایسته سالاری حکایت داشت و نشان می داد که به آن جامه عمل پوشانده ایم.

تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی، یکپارچه سازی نهادهای مسکنی

وی ادامه داد: در برنامه من سه سرفصل مورد توجه واقع شده است اولا با تحول ساختاری و ثانیا با وضع روینمودهای متفاوت مدیریتی و ثالثا معین اولویت های راهبردی کوشش داریم تا در شرایط خاص کشور این برنامه ها را اجرا کنیم.

وی توجه به احکام برنامه ششم توسعه و در کنار آن دو قانون برطرف موانع فراوری و بهبود فضای کسب وکار را موجب انضباط رفتاری در وزارت راه و شهرسازی دانست و اضافه کرد: در بخش تحول ساختاری توجه به مطالبات مردمی را در دستور کار داریم که مهمترین آن اهمیت دادن به بخش مسکن است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به مسکن اقشار کم درآمد و متوسط در برنامه ششم برای دستیابی به 1.5 میلیون واحد مسکونی، 500 هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد و 500هزار واحد مسکن روستایی دیده شده که این رویکرد باید در دستور کار قرار گیرد.

اسلامی مهمترین اقدام برای اجرای این برنامه ها را یکپارچه و هماهنگ سازی دستگاه های حوزه مسکن عنوان و اظهار کرد: باید فراوری مسکن را حمایت کنیم تا مسکن به عنوان یک صنعت در مدار فراوری قرار گیرد.

وی وزارت راه شهرسازی را مسئول تنظیم عرضه و تقاضای مسکن دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت استان ها به صورت شهرستان محور و با استفاده از عرضه زمین و حمایت از شهرسازی نوین با فرهنگ ایرانی، اسلامی توجه به این مسئولیت را در دستور کار داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش مسکن اقشار کم درآمد قرار است با اصلاح شیوه های موجود و استفاده از ظرفیت قانون و منابع پشتیبان این فرآیند محقق شود.

به گفته اسلامی، فراوری مسکن باید در اختیار فراورینمایندگان واقعی قرار گیرد نه سوداگران؛ در حال حاضر تهیه مسکن برای اقشار متوسط در مسیر کاهنده قرار گرفته که باید مردم را توانمد کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه راه روستایی پراکنده کاری شده است، گفت:حجم مطالبات در این خصوص بسیار بالاست اما منابع آن کافی نیست، من به عنوان استاندار با همه وجودم مسائل راه روستایی را لمس نموده ام بنابراین از بنیاد مسکن برای بازمهندسی طرح های هادی روستایی حمایت خواهیم کرد.

اسلامی در خصوص بازآفرینی شهری گفت: در اهداف برنامه ششم توسعه بازآفرینی 2700 محله و نوسازی سالانه 270 محله پیش بینی شده است اخیرا برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تفاهم نامه امضا شده است. به دنبال حذف بافت های فرسوده هستیم تا با نوسازی این بافت ها ساکنان آن بتوانند ظرفیت جدیدی برای مناطق خود ایجاد نمایند. به نظر من پیشگیری از حاشیه نشینی از اصلاح آن مهمتر است.

وی درباره مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و 700 هزار واحد تحویل شده که یک میلیون و 200 هزار واحد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به مردم تحویل داده شده است. بخشی از 500 هزار واحد باقی مانده مسائل حقوقی، عدم تکمیل زیرساخت ها و نداشتن متقاضی دارند.

مسکن مهر را با یک برنامه زمانبندی از دستور کار خارج می کنیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: به یاری خدای متعال و به یاری مجلس باید یک برنامه زمان بندی معین و به صورت استانی بتوانیم با استفاده از ظرفیت استانداران پروژه های مسکن مهر را معین تکلیف و تکمیل و از دستور کار خود وزارتخانه نیز خارج کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر راه آهن است. نقش راه آهن در توسعه ظرفیت ریلی با استفاده از ظرفیت های فاینانس با تعاملات بین المللی و منابع صندوق توسعه ملی جزو برنامه های من قرار گرفته است تا بتوانیم با جذب منابع بین المللی شبکه ریلی را توسعه دهیم.

اسلامی همچنین به تاسیس شرکت قطار حومه ای اشاره نمود و اضافه کرد: دستورالعمل قطار حومه ای در فرایند تدوین قرار گرفته است و این شرکت را تاسیس می کنیم تا قطار حومه ای در شهرهای هدف ایجاد شود.

معین تکلیف 190 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام با تنوع بخشی سرفصل منابع

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: نکته دیگر نیز تکمیل پروژه های نمیه تمام است. حدود 190 هزار میلیار تومان پروژه نمیه تمام در کشور داریم که با بودجه 6-7 هزار میلیارد تومانی سالانه وزارت راه و شهرسازی تکمیل آنها زمان طولانی به خود اختصاص می دهد که مهمترین دستور کار ما این است که با استفاده از تنوع بخشیدن به سرفصل منابع این پروژه ها را معین تکلیف کنیم.

اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر، عدالت منطقه ای است. یکی از درخواست های نمایندگان مجلس نیز همین بحث است. در عدالت منطقه ای حتما متعهد هستم به تناسب پیشرفت پروژه های استانی، اعتبارات در استان ها توزیع شود.

وی گفت: نکته دیگر بحث مربوط به مسائل کامیوراندران است که بیمه اجتماعی، تامین لاستیک و تعرفه حمل و نقل در زمره کارهایی است که برای کامیونداران متعهد به اجرای این طرح های هستیم.

اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتقاد یکی از نمایندگان مبنی بر مسائل پرواز هواپیماهای ایران 140 گفت: هواپیمای ایران 140 ا گر امروز پرواز نمی کند، به این دلیل نیست که قابلیت پرواز ندارد بلکه به مسائل مدیریتی بر می شود که در دوران مدیریت بنده نبوده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد: برای اینکه بتوانم اعتماد شما نمایندگان بزرگوار را جلب کنم عرض می کنم که هیچ ادعایی جز خدمت ندارم.

وی در خاتمه تأکید کرد: با جوان گرایی و استفاده از نیروهای شایسته و بهبود ساختاری در وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه را اداره خواهم کرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1995

به "تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی، یکپارچه سازی نهادهای مسکنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی، یکپارچه سازی نهادهای مسکنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید