IBM Simon؛ گوشی هوشمندی که 15 سال زود به دنیا آمد!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خیلی ها فکر می نمایند نوکیا اولین گوشی هوشمند جهان را ساخته است. یا اگر از آن ها بپرسید اولین گوشی هوشمند تمام لمسی کدام بود، احتمالا خواهند گفت آیفون. ولی در واقع اولین گوشی هوشمند تاریخ، گجتی آجر مانند به نام آی بی ام سایمون (IBM Simon) بوده است. سایمون در کمال تعجب لقب اولین گوشی هوشمند تمام لمسی جهان را هم از آن خود می نماید! در این مطلب از سری مطالب موزه گجت های رتروی خبرنگاران مگ مهمان این گوشی هوشمند پیشکسوت خواهیم بود.

IBM Simon؛ گوشی هوشمندی که 15 سال زود به دنیا آمد!

در دهه هشتاد میلادی سرویس هایی مانند ایمیل، وُیس میل و فکس در حال رواج پیدا کردن بود. ولی برای استفاده از هر کدام از آن ها احتیاج به یک دستگاه مجزای چندین کیلویی داشتید. در آن دوران داشتن یک دستگاه واحد که بتواند تمام این کارها را انجام دهد، به تنهایی یک رویا محسوب می شد؛ چه برسد به این که بتوانید آن را همراه خود هم داشته باشید.

تعجب نکنید، ما از زمانی صحبت می کنیم که هنوز لپتاپ ها هم درست وحسابی پا به عرصه وجود نگذاشته بودند. برای این که تصور بهتری از آن چه گفتیم داشته باشید، پیشنهاد می کنیم ویدیوی کوتاه زیر را نگاه کنید.

داستان ساخت اولین گوشی هوشمند دنیا به اوایل دهه نود میلادی برمی شود؛ یعنی زمانی که اولین نمونه های دستیار شخصی دیجیتال یا PDA پدید آمد. در آن موقع گوشی های موبایل به هیچ وجه هوشمند نبودند، و PDAها هم قابلیت های کامل یک گوشی موبایل را نداشتند.

در همین حال که شرکت ها مشغول کوشش برای رسیدن به ترکیبی مناسبی از قابلیت های یک کامپیوتر و امکانات ارتباطی بودند، IBM به نمونه اولیه یک گوشی هوشمند رسیده بود. این گجت برای اولین بار در سال 1992 میلادی در نمایشگاهی به نام کدکس (CODEX) به نمایش درآمد و دو سال بعد با نام سایمون به بازار عرضه شد.

البته در آن موقع هنوز واژه گوشی هوشمند یا اسمارتفون به وجود نیامده بود؛ به همین دلیل IBM از لقب دستگاه ارتباطی شخصی (Personal Communicator) برای سایمون استفاده کرد.

بدون شک آی بی ام سایمون در مقایسه با استانداردهای امروزی حتی روی نیمکت ذخیره ها هم جایی ندارد، ولی باید بپذیریم این گجت سال ها از زمان خود جلوتر بوده است.

سایمون به یک صفحه نمایش 4.7 اینچی LCD تک رنگ لمسی با رزولوشن 293 در 160 پیکسل مجهز بود. با توجه به مقاومتی بودن صفحه نمایش سایمون، همراه آن یک قلم (استایلوس) هم عرضه می شد. اگر زور بازویی خوبی داشتید می توانستید از انگشت هم بهره ببرید، ولی امیدواریم از سایمون انتظار پشتیبانی از مالتی تاچ را نداشته باشید.

در ویدیوی جالب زیر می توانید استفاده از سایمون را در عمل ببینید. از قلم نیاندازید این ویدیو در سال 2011 ضبط شده است؛ پس از شنیدن جمله آخر عصبانی نشوید!

سایمون علاوه بر قابلیت های یک گوشی موبایل، امکاناتی نظیر ارسال و دریافت ایمیل، فکس و اسناد را هم به شما می داد. نکته جالب این که IBM با توجه به پوشش کم و قیمت بالای استفاده از شبکه های موبایل در دهه نود، امکان استفاده از سایمون با خط تلفن ثابت را هم فراهم نموده بود.

همچنین مجموعه ای از ابزارهای کاربردی نظیر تقویم، ساعت، دفترچه یادداشت، دفتر تلفن و امکان برنامه ریزی برای ملاقات ها هم به صورت پیش فرض روی سایمون قرار داشت. شاید باور نکنید ولی سایمون حتی امکان نصب اپلیکیشن های جدید را هم داشته است. البته به شرطی که حوصله سر و کله زدن با آن برای خالی کردن فضای کافی روی حافظه داخلی را داشتید.

سایمون با قیمت 1100 دلار از بسیاری از گوشی های هوشمند امروزی گران تر بوده است، ولی با توجه به وضعیت تکنولوژی در آن دوره این قیمت طبیعی به نظر می رسد.

با وجود تمام این ویژگی های عالی و انقلابی، سایمون در واقع جوان مرگ شد. این گوشی هوشمند تنها شش ماه در بازار بود و حدود پنجاه هزار نسخه از آن فروش رفت. یکی از دلایل شکست سایمون باتری ضعیفی بود که تنها حدود یک ساعت دوام می آورد.

IBM پس از آن علاقه خود را به این پروژه از دست داد. هر چند گوشی های هوشمند به حیات خود ادامه دادند، ولی پانزده سال طول کشید تا در سال 2007، استیو جابز هنگام معرفی ، دوباره این نکته مهم را مطرح کند که هر اپلیکیشنی به رابط کاربری خاص خودش احتیاج دارد. در واقع سایمون گوشی هوشمندی بود که 15 سال زود به دنیا آمد!

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5739

به "IBM Simon؛ گوشی هوشمندی که 15 سال زود به دنیا آمد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "IBM Simon؛ گوشی هوشمندی که 15 سال زود به دنیا آمد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید