90 درصد مردم جهان در معرض هوای آلوده هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آلودگی هوا سالانه عامل مرگ میلیون ها نفر در جهان است. در این بین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون - که از خطرناک ترین آلاینده های هوا است - در 100 درصد شهرهای خاورمیانه و آفریقا فراتر از حد استاندارد گزارش شده است و از سویی 90 درصد مردم جهان درمعرض هوای آلوده هستند.

90 درصد مردم جهان در معرض هوای آلوده هستند

به گزارش خبرنگاران، آلودگی هوا امروزه به عنوان بزرگترین مخاطره زیست محیطی برای سلامت جوامع معرفی شده است همچنین در یک تخمین کلی آلودگی هوا عامل سالانه بیش از 7 میلیون مرگ زودرس در دنیا می شود و آن را به عنوان چهارمین علت مهم مرگ زودرس در دنیا می شناسند.

بر این اساس آلودگی هوا نه تنها تهدیدی برای سلامت افراد یک جامعه است بلکه سالانه 225 میلیارد دلار بر اقتصاد دنیای هزینه تحمیل می کند.

از سویی دیگر بر اساس مقاله ای که سال گذشته دانشگاه شریف آن را به چاپ رسانده است، حدود 90 درصد مردم دنیا در معرض هوای آلوده هستند و بیش از 90 درصد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای ضعیف و متوسط اقتصادی رخ می دهد. البته گفتنی که شدت آلودگی هوا و تعداد روزهای آلوده در نقاط مختلف دنیا متفاوت است اما با این وجود تعداد زیادی از مردم دنیا طی یک سال، در روزهایی مشخص با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند.

ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون به عنوان مهمترین آلاینده هوا شناخته می شوند که در سال 2016 میلادی 4.1 میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی، سکته، سرطان ریه، بیماری های ریوی و اختلالات تنفسی به این آلاینده نسبت داده شده است.

سازمان بهداشت دنیای گزارش داده است که بر مبنای غلظت استاندارد اندازه گیری شده در 3000 شهری که در سطح دنیا تحت پوشش برنامه این سازمان قرار دارند، غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در سال 2016 در 64 درصد شهرها فراتر از حد استاندارد گزارش شده است.

طی آن سال همچنین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در 100 درصد شهرهای خاورمیانه و آفریقا، 99 درصد شهرهای جنوب آسیا، 95 درصد شهرهای جنوب شرق آسیا و 89 درصد شهرهای شرق آسیا بیش از حد استاندارد گزارش شد.

بر این اساس تماس با ذرات معلق به ویژه ذرات معلق با ابعاد کمتر از 2.5 میکرون می تواند سبب آسیب رسیدن به دستگاه قلبی -عروقی بدن، حملات قلبی و سکته شود. این آثار همچنین باعث افزایش مراجعات به مرکز درمانی و افزایش تعداد بستری و در برخی موارد مرگ زودرس می شود. از سویی تماس با ذرات معلق بر دستگاه تنفسی نیز اثرگذار است و باعث تشدید حملات آسم می شود.

ذرات معلق علاوه بر آثار سوء بر سلامت انسان، آثار زیست محیطی نیز به دنبال دارند. این ذرات می توانند سبب کاهش شدید دید در مناطقی از جمله پارک های طبیعی و مناطق بیابانی شوند. ذرات معلق همچنین می توانند همراه باد تا فواصل طولانی حمل شوند و بر آب و خاک رسوب کنند.

بر اساس این مقاله رسوب ذرات معلق باعث اسیدی شدن دریاچه ها و جریان های سطحی می شود، تعادل مواد مغذی در حوزه آب های ساحلی و رودهای بزرگ را به هم می زند و منابع مغزی خاک را از بین می برد.

تمامی این ها آسیب دیدن جنگل ها و اراضی زراعی را به دنبال دارد که خود سبب تهدید تنوع زیستی است. ذرات معلق همچنین باعث آسیب رسیدن به سنگ ها می شود و می تواند در بلندمدت به ابنیه تاریخی صدمه وارد کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47305

به "90 درصد مردم جهان در معرض هوای آلوده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد مردم جهان در معرض هوای آلوده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید