گلوی دشت های ایلام خشک شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رمضان نوری - ایلام -خبرنگار: برداشت بی رویه آب از آبخوان ها و سفره های زیرزمینی و خشکسالی سال های اخیر، سطح آب های زیرزمینی را در دشت های استان کاهش داده است.

گلوی دشت های ایلام خشک شد

طبق اعلام کارشناسان، استان ایلام 13 دشت دارد که هر سال شاهد افت سطح آب های زیرزمینی در آنها هستیم. کاهش سطح آب تا جایی پیش رفته که برداشت آب در 4 دشت مهران، دشت برتش، دشت عباس شرقی و عباس غربی دهلران از 5 سال پیش ممنوع شده است. حتی به رغم بارندگی های خوب سال گذشته و سال جاری در استان، هنوز این دشت ها به وضعیت مناسبی نرسیده اند و مشکل بحران آب سال های گذشته همچنان ادامه دارد. استان ایلام طی 5 سال گذشته با خشکسالی های پی در پی روبرو بوده و همین عامل و البته برداشت بی رویه آب از دشت ها موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی این استان شده است

برداشت از سفره های آب زیرزمینی، اگر بیشتر از میزان تغذیه سالانه آنها باشد، به تدریج باعث پایین رفتن سطح آب در این سفره ها می شود. وقتی سطح آب زیرزمینی پایین برود، فضاهای خالی بین خاک که توسط آب پر می شوند، به تدریج نشست می کنند. باید برای تغذیه این سفره ها تلاش و از خسارات احتمالی جلوگیری کرد. استفاده بی رویه از منابع آب و روش های غیراصولی آبکمک مزارع از جمله عللی است که کاهش سطح سفره های زیرزمینی آب را به دنبال داشته است. در شهرستان های مهران و دهلران، به دلیل استفاده زیاد از سفره های آب زیرزمینی و میزان کم بارش ها در سال های گذشته، سطح آب در این سفره ها کاهش چشمگیری داشته است و امروز مسئولان در تلاش هستند با روش های مختلف سفره های آبی زیرزمینی را در مهران تغذیه کنند.

  • تقویت سفره های آب زیرزمینی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار می کند: عملیات آبخیزداری در حوضه های آبخیز استان ایلام با رویکرد جامع نگری و تقویت سفره های آب زیرزمینی در بیشتر نقاط استان در حال انجام است. رضا احمدی به اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری در استان اشاره می کند و می گوید: افزایش و تقویت سفره های آب زیرزمینی و پیشگیری و کاهش آثار خشکسالی از اهداف مهم اجرای پروژه های آبخیزداری در استان است. وی می افزاید: بیش از 47 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری برای اجرای طرح های آبخیزداری در 22 حوضه آبخیز استان مصوب شده است.

احمدی با بیان این که توسعه جنگل کاری نیز می تواند به حفظ سفره های آب زیرزمینی کمک کند، می گوید: 10 هزار هکتار جنگل کاری در دشت های مهران و دهلران انجام و این کار موجب شده است که رواناب ها و آب های سطحی در خاک نفوذ کنند و ضمن تقویت سفره های آب زیرزمینی، ریشه درختان از آب نزولات جوی بهره مند شوند.

  • افزایش سطح آب دشت مهران کافی نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: با بارش هایی که در سال گذشته و سال جاری بارشی در استان شاهد بوده ایم، سطح آب دشت مهران 3 درصد افزایش یافته است. علی پوراحمد بیان می کند: سطح آب های زیرزمینی دشت های استان از جمله مهران 15 متر کاهش یافته است و هرچند بارش های سال گذشته و بهار سال جاری مطلوب و چشمگیر بوده، با یک و حتی چند سال بارش نزولات جوی، کاهش سطح آب دشت ها جبران نمی شود. وی با اشاره به طرح تغذیه مصنوعی در دشت مهران ادامه می دهد: طرح تغذیه مصنوعی و نصب کنتور هوشمند از جمله اقدام هایی هستند که توسط آب منطقه ای استان برای کاهش میزان برداشت از منابع آب انجام و دنبال می شوند.

  • کسری آب در سفره های زیرزمینی ایلام

پوراحمد اظهار می کند: تغذیه مصنوعی، علاوه بر ذخیره آب در سفره های زیرزمینی، کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل و کنترل رسوب را به همراه دارد. وی می گوید: نصب کنتور هوشمند روی چاه های آب سبب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب های زیرزمینی استان می شود و از اضافه برداشت از آنها به شدت جلوگیری می کند. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام می افزاید: منابع آب های سطحی استان حدود 700 میلیون متر مکعب است که سالانه 286 میلیون متر مکعب آن برداشت می شود و سفره های زیرزمینی آب به علت برداشت های بی رویه، سالانه با 15 میلیون متر مکعب کسری روبرو هستند.

وی برداشت اضافی و بی رویه از آب های زیرزمینی را از سوی کشاورزان استان، چالش و مسئله ای اساسی بر سر راه بهبود وضعیت آب سفره های زیرزمینی ایلام عنوان می کند. این مسئول می گوید: در بخش کشاورزی استان ایلام، با وجود 1377 حلقه چاه، بیش از 223 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود که این میزان 90 درصد کل آب های زیرزمینی است. وی ادامه می دهد: استان ایلام دارای 13 منبع آب زیرزمینی است که 3 سفره در شهرستان های مهران و دهلران در وضعیت برداشت ممنوع قرار دارند.

یکی از مهم ترین روش ها در استان ایلام برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده از شیوه های نوین آبکمک است. بر اساس تحقیقات و ارزیابی های به عمل آمده، در ازای هر هکتار آبکمک با شیوه های نوین، 25 درصد کاهش مصرف انرژی برای استحصال آب از سفره های زیرزمینی اتفاق می افتد. در حال حاضر 405 دشت کشور ممنوعه و در شرایط هشدار هستند، چراکه بیش از 95 درصد ظرفیت آب زیرزمینی کشور در دشت های ممنوعه واقع شده است؛ زنگ خطری که ایلام را نیز تهدید می کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12793

به "گلوی دشت های ایلام خشک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلوی دشت های ایلام خشک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید