کدام شهرهای ایران مترو دارند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شبکه حمل و نقل مترو در ایران

مترو یکی از سیستم های حمل و نقل شهری است که با قرارگیری بخش زیادی از آن زیر زمین، باعث کاهش ترافیک و تسهیل در حمل و نقل مردم در کلان شهرها می شود. متروی تهران اولین شبکه حمل و نقل مترو در ایران است که در سال 1377 رسما در تهران فعالیتش را آغاز کرده است. به نظرتان در حال حاضر چند شهر ایران دارای مترو هستند و چه شهرهایی در آینده نزدیک مجهز به سیستم حمل و نقل مترو می شوند؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

کدام شهرهای ایران مترو دارند؟

در حال حاضر چند شهر ایران مترو دارند؟

متروی تهران اولین شبکه مترو ایران بود که در پایتخت راه افتاد. پس از آن شبکه مترو در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز به راه افتاد و این شهرها هم مجهز به سیستم حمل و نقل مترو شدند. به این ترتیب در حال حاضر 5 شهر بزرگ ایران دارای خطوط حمل و نقل مترو هستند و طبق پیش بینی ها قرار است در آینده ای نزدیک 4 شهر دیگر هم به این لیست اضافه شوند و شمار شهرهای دارای مترو در ایران به 9 عدد برسد.

خطوط در دست بهره برداری در تهران در حال حاضر 205 کیلومتر، در مشهد 34 کیلومتر، در شیراز 24.5 کیلومتر، در اصفهان 202 کیلومتر و در تبریز 105 کیلومتر است. شهرهای کرج، اهواز، قم و کرمانشاه 4 شهری هستند که طبق پیش بینی ها به جمع شهرهای دارای مترو در ایران می پیوندند.

در مورد تعداد ایستگاه های در حال بهره برداری هم به ترتیب در تهران 109 ایستگاه، در مشهد 33 ایستگاه، در شیراز 20 ایستگاه، در اصفهان 20 ایستگاه و در تبریز 11 ایستگاه در حال فعالیت هستند.

از لحاظ تعداد جابجایی مسافر هم مترو تهران با جابجایی 730 میلیون مسافر در رتبه اول قرار می گیرد. پس از آن مترو مشهد با 47 میلیون مسافر، مترو شیراز با 18 میلیون مسافر، مترو اصفهان با 18 میلیون و متروی تبریز با 11 میلیون جابجایی مسافر در رده های بعدی قرار می گیرند.

بر اساس گزارش منتشر شده، تا سال 1402 خطوط قابل اضافه به این شهرها به ترتیب زیر هستند: شهر تهران 106 کیلومتر، مشهد 33 کیلومتر، شیراز 15 کیلومتر، اصفهان 24 کیلومتر، تبریز 29 کیلومتر، کرج 27 کیلومتر، اهواز 22.7 کیلومتر، قم 19.6 کیلومتر، کرمانشاه 13 کیلومتر و مجموع خطوط قابل اضافه به شبکه مترو در ایران 289.3 کیلومتر خواهد بود.

مترو تهران

شبکه مترو تهران به طور رسمی از سال 1377 فعالیت خود را شروع کرد. در آن زمان ابتدا خط 5 مترو که بین تهران و کرج حرکت می کرد راه اندازی شد. مترو تهران در حال حاضر دارای 5 خط اصلی و درون شهری است که با ارقام 1-2-3-4-7 تعیین می شوند و یک خط دیگر (خط 5) به صورت برون شهری و بین تهران و کرج و فرودگاه امام خمینی فعالیت می کند. متروی تهران دارای بیش از 1000 واگن فعال است که روزانه به طور متوسط بیش از 3 میلیون مسافر را جابجا می کنند. همین موضوع باعث شده تا مترو تهران در بین 10 شبکه مترو پرتردد در جهان قرار بگیرد. در حال حاضر خطوط مورد بهره برداری تهران 205 کیلومتر است که 109 ایستگاه را در بر می گیرد. تعداد واگن های موجود و فعال مترو تهران 1438 واگن هستند که سالانه 730 میلیون مسافر را جابجا می کنند. پیش بینی می شود تا سال 1402 تعداد واگن های مورد نیاز مترو تهران 1050 عدد باشد و تعداد سفرهای شبکه مترو تهران را سالانه 513 میلیون اضافه کند.

مترو مشهد

مترو مشهد به مجموعه قطار شهری در کلانشهر مشهد گفته می شود و بعد از تهران، دومین مترو در ایران بود که به بهره برداری رسید. فاز اول خط شماره 1 مترو مشهد در سال 1398 به طور رسمی و با طول 19 کیلومتر کار خود را شروع کرد. خط 1 مترو از ایستگاه وکیل آباد تا ایستگاه غدیر (فرودگاه) و بالعکس به جابجایی مسافران می پردازد. البته طبق پیش بینی ها مشهد نیازمند حداقل 4 خط مترو است که امید است در آینده مورد بهره برداری قرار بگیرند. در حال حاضر خطوط مورد بهره برداری مترو مشهد 34 کیلومتر است که در 33 ایستگاه به جابجایی مسافران می پردازند. سالانه 47 میلیون مسافر با استفاده از 100 واگن فعال این شبکه در سرتاسر شهر مشهد جابجا می شوند.

مترو شیراز

مترو شیراز سومین سیستم حمل و نقل مترو در ایران بود که به طور رسمی در سال 1393 افتتاح شد. گفته می شود که شبکه مترو شیراز بعد از مترو تهران، بزرگ ترین خطوط مترو در ایران را به خود اختصاص داده است. خطوط مورد بهره برداری مترو شیراز در حال حاضر 24.5 کیلومتر است که با استفاده از 65 واگن سالانه 18 میلیون مسافر را در 33 ایستگاه متروی شیراز جابجا می کند.

مترو تبریز

مترو تبریز هم یکی دیگر از شبکه های حمل و نقل مترو در ایران است که هم اکنون در سطح شهر تبریز فعالیت می کند. پروژه ساخت مترو تبریز از سال 1380 شروع شد و در سال 1394 بخش هایی از آن افتتاح شد. در حال حاضر دو فاز از خط 1 مترو تبریز افتتاح شده که از مترو ائل گلی تا ایستگاه میدان ساعت را پوشش می دهد. خطوط مورد بهره برداری مترو تبریز در حال حاضر 10.5 کیلومتر است که در 11 ایستگاه به جابجایی مسافران می پردازد. مترو تبریز سالانه با استفاده از 60 واگن فعالش 11 میلیون مسافر را در سطح شهر تبریز جابجا می کند.

مترو اصفهان

کار ساخت پروژه مترو اصفهان از سال 1380 شروع شد اما فرایند ساخت آن به کندی پیش رفت و همین موضوع افتتاح مترو اصفهان را سال ها به تعویق انداخت. انتها در 14 مهر 1394 بود که مترو اصفهان به طور رسمی افتتاح شد. برای شبکه حمل و نقل مترو اصفهان 3 خط در نظر گرفته شده است که خط در جهت شمال به جنوب، خط 2 شمال شرقی به غرب و خط 3 از جنوب به غرب شهر اصفهان تردد خواهند کرد. خطوط مورد بهره برداری مترو اصفهان 20.2 کیلومتر است که در 20 ایستگاه مسافران را جابجا می کنند. مترو اصفهان بر اساس آمار منتشر شده سالانه 18 میلیون مسافر را در سرتاسر شهر اصفهان جابجا می کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29299

به "کدام شهرهای ایران مترو دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شهرهای ایران مترو دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید