پیش بینی برای افزایش قیمت آب نشده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون برنامه ریزی و امور مالی گفت: تا به امروز پیش بینی برای افزایش تعرفه آب در سال آینده نشده است و حدس هایی که در این خصوص انجام می گردد تایید نمی کنیم.

پیش بینی برای افزایش قیمت آب نشده است

به گزارش خبرنگاران، مسعود خشایی امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر جریمه مشترکان پرمصرف در سال 1399، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران بهای آب مشترکان خانگی هفت درصد افزایش یافت و مشترکان پرمصرف و بدمصرف 16 درصد اضافه تر نیز پرداخت نموده اند که هزینه آن برای پروژه های هدررفت آب هزینه می گردد.

به گفته وی آنچه برای ما مهم است نگاه درآمدی نیست بلکه بحث بازدارندگی است و تا به امروز نیز توانسته ایم نتیجه مثبتی دریافت کنیم به طوری که حدود 4 الی 5 درصد تعداد مشترکان بد مصرف کاهش پیدا نموده است.

وی با اشاره به تعداد مشترکان خوش مصرف و پرمصرف در کل کشور اظهار کرد: شش درصد مشترکان بدمصرف، 34 درصد پرمصرف و 60 درصد خوش مصرف هستند.

معاون برنامه ریزی و امور مالی در مورد حذف قبوض کاغذی نیز اظهار کرد: نزدیک به 100 درصد زیرساخت ها برای این مساله اجرا شده و 95 درصد قبوض کاغذی را حذف کردیم و برای سال آینده براساس دستورالعمل ها هیچ قبض کاغذی صادر نمی گردد.

کاهش 30 درصدی بارندگی ها در کشور

حمیدرضا کشفی - معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - گفت: با تمام توان آماده شدیم تا به سراغ سال 1400 برویم، تا به امروز 30 درصد از بارندگی ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده و آن طور که برآورد می گردد شاید این کمبود چندان جبران نگردد و قطعا در بعضی مناطق دچار کمبود خواهیم شد.

وی با اشاره به اهمیت تصفیه خانه فیروزبهرام اظهار کرد: این پروژه یکی از برترین پروژه های عمرانی است که یک تونل شمال به جنوب در شرق تهران را شامل می گردد و یکی از منحصربه فردترین تونل های جهان است. برای وصل انشعاب فاضلاب احتیاج به زیرساخت است تا شبکه های فرعی تشکیل نگردد جاری سازی فاضلاب در شبکه امکان پذیر نیست و با احداث این تونل امکان جمع آوری این فاضلاب ممکن می گردد و اکیپ های ما اقدام به رفع انشعاب خواهند کرد و ما در تهران در شبکه از تصفیه خانه جلوتر هستیم.

طرح مشکل فاضلاب اهواز به کجا رسید؟

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به آخرین شرایط فاضلاب اهواز گفت: بحث فاضلاب سطحی در اهواز همزمان با جمع آوری فاضلاب احتیاجمند زیرساخت های اساسی است که در جمع آوری آب های سطحی بسیار عقب تر هستیم البته در بحث فاضلاب نیز شرایط چندان مطلوب نیست.

کشفی با بیان این که رقم 50 میلیون یورو را برای این کار در نظر گرفته شده که یک سوم آن پرداخت شده است، توضیح داد: مناقصات در حال اجرا است و فرآیند انجام کار نیز پیش می رود و امیدواریم زمستان سال آینده مشکل کمتری داشته باشیم. اما اگر جمع آوری آب سطحی توسط شهرداری انجام نگردد سیستم فاضلاب به تنهایی قادر به ساماندهی و حل مشکل نیست، لذا وزارت کشور نیز پیگیر این مساله شده و امیدواریم این مساله به زودی رفع گردد.

افزایش تعداد شهرهای دارای تنش آبی

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای مقابله با کم آبی گفت: در دو ماه گذشته جلسات کارگروه کم آبی را برگزار و سندهایی را در این حوزه تدوین کردیم که بلافاصله در سال 1400 ابلاغ می گردد و نقشه راهی برای تامین آب خواهد بود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: سال گذشته 150 شهر دارای تنش آبی در کشور داشتیم که سال جاری این عدد به حدود 250 شهر می رسد، اما امیدواریم با اقداماتی که صورت می گیرد تاب آوری شهرها افزایش یابد.

کشفی با بیان این که بیش از 220 شهر ما با تنش آبی روبرو می شوند، توضیح داد: اگر در پیک مصرف تا 10 درصد کمبود داشته باشیم رنگ زرد 10 تا 20 درصد، رنگ نارنجی و بیش از 30 درصد رنگ قرمز اتلاق می گردد و این موضوع بدین معناست که در پیک مصرف با 30 درصد کمبود روبرو هستیم اما این مساله لزوما به معنی قطعی آب نیست و ممکن است کاهش فشار و یا قطعی های مقطعی را شامل شویم.

وی با بیان این که برای مقابله با تنش ها باید سامانه ها را ارتقاء دهیم، گفت: باید اقداماتی صورت گیرد تا پایداری و ارتقاء کیفی منابع آب در نقاط مختلف شهر افزایش یابد و از این طریق می توانیم میزان تلفات را کاهش دهیم.

کشفی با اشاره به میزان آب بدون درآمد اظهار کرد: براساس آمار سال 1398 حدود 25.4 درصد آب بدون درآمد است که از این میزان 13 درصد هدررفت ظاهری، 11 درصد هدررفت واقعی و 1.4 درصد مجاز بدون درآمد است که دولت برای ساماندهی به این مساله بودجه خاصی را در نظر نگرفته و از محل منابع جاری شرکت ها را موظف به پرداختن به این مساله می کنیم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به میزان فرسودگی شبکه آب کشور اظهار کرد: میانگین سرانه مصرف خانگی حدود 170 لیتر در شبانه روز است که در کشورهای توسعه یافته این عدد 120 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز تخمین زده می گردد. در ایران بعضی شهرها مانند تهران سرانه بالاتر و بعضی شهرها مثل مشهد و یزد سرانه کمتری دارند.

به گفته وی 24 درصد طول شبکه های لوله کشی شهری عمری بالای 25 سال دارد و درصدی از آنها فرسوده هستند و هرسال باید چهار تا پنج درصد شبکه ها بازسازی شوند که این اتفاق نمی افتد، چرا که قیمت تمام شده از مشترکان دریافت نمی گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52598

به "پیش بینی برای افزایش قیمت آب نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برای افزایش قیمت آب نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید