نمونه تجاری رادار دهانه مصنوعی هواپایه ساخته شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در راستای اهداف تجاری سازی دستاوردهای فضایی، نمونه تجاری سامانه سار هواپایه با کاربردهایی در حوزه های مدیریت حوادث غیرمترقبه، نقشه برداری، کنترل مرزها در پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز طراحی و ساخته شد.

نمونه تجاری رادار دهانه مصنوعی هواپایه ساخته شد

وی گفت: رادار دهانه مصنوعی (سار) نوعی از رادار است که بر سکوهای متحرکی مثل هواپیما، پهپاد و ماهواره نصب می گردد و در حین حرکت سکو، رادار با ارسال متناوب پالس به سطوح و دریافت بازگشتی آن، قادر است تصویری دقیق از ناحیه هدف را ایجاد کند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران مزایای عمده تصویربرداری راداری نسبت به تصویربرداری اپتیکی را مواردی چون قابلیت تصویربرداری از پشت ابر و در تمام ساعات شب و روز (مستقل از نور خورشید) و حتی نواحی پوشیده شده از دود و گردوخاک، مستقل بودن کیفیت تصویر راداری از فاصله و امکان کشف اهداف یا اشیاء فلزی استتار شده بیان کرد.

وی اضافه نمود: مزایای عمده تصویربرداری سار نسبت به تصویربرداری اپتیک، باعث توجه روزافزون همه کشورهای توسعه یافته به این فناوری شده و در دهه های اخیر، در این کشورها سرمایه گذاری هنگفتی در صنعت سار اجرا شده است و فناوری آن را به انحصار خود درآورده اند.

صمیمی در مورد چگونگی انجام این مهم گفت: طراحی، ساخت، آزمون و بهره برداری از یک رادار تصویربرداری هواپایه، در نتیجه تحقیقات و کوشش شبانه روزی نخبگان علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران اجرا شده که این سامانه به علت دستیابی به کیفیت بالا در استخراج تصاویر، قادر است بخش زیادی از نیازمندی کشور در این زمینه را رفع سازد.

وی درباره قابلیت های این رادار تصویربرداری هواپایه شرح داد: از قابلیت های نمونه تجاری سار هواپایه می توان به قابلیت استخراج برخط تصاویر، کوچک سازی و بهینه سازی در وزن و ابعاد محصول و همچنین، قابلیت نصب و بهره برداری در کلاس های مختلف پرنده اشاره نمود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: پس از ساخت و آزمون نمونه مهندسی این سامانه در سال 1396 در پژوهشکده مکانیک و انجام آزمون های پروازی پیروز، طراحی و ساخت نمونه تجاری این سامانه، در راستای اهداف تجاری سازی دستاوردهای فضایی، در دستور کار این پژوهشگاه نهاده شد.

وی با بیان اینکه سامانه رادار دهانه مصنوعی از زیرسیستم های فرستنده، گیرنده، آنتن، واحد ناوبری، واحد پردازش و همچنین مکانیزم تشکیل شده است، در مورد چگونگی عملکرد این سامانه گفت: سیگنال راداری در فرستنده فراوری و توسط آنتن ارسال می گردد. سیگنال ارسالی پس از برخورد به ناحیه تحت تصویربرداری در بازگشت، توسط آنتن دریافت و به گیرنده ارسال و با نمونه برداری از سیگنال خروجی گیرنده، داده خام سار ایجاد می گردد.

صمیمی با اشاره به اینکه این داده ها با الگوریتم های پردازشی تشکیل تصویر سار در سخت افزار، پردازش و تصاویر ناحیه مورد نظر ایجاد می شوند، ادامه داد: اجرای آزمون های پروازی و ارزیابی میدانی عملکرد سار تجاری سازی شده در دستور کار آینده پژوهشگاه فضایی واقع شده است که انجام آن و تحلیل نتایج، باعث نهایی سازی محصول خواهد شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29544

به "نمونه تجاری رادار دهانه مصنوعی هواپایه ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه تجاری رادار دهانه مصنوعی هواپایه ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید