نقشه برداری و تصویربرداری هوایی در قلعه گل دره شهر ایلام

به گزارش مجله یک کامپیوتر، جمال شیخی، سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام خبر انجام برآورد در قلعه گل دره شهر استان ایلام، گفت: با توجه به گسترش شهر دره شهر و افزایش فرایند ساخت وسازها در محدوده اطراف اثر، مسائل حقوقی به وجود آمده، تقاضاهای مکرر مالکان زمین های اطراف محوطه و به منظور تنظیم ضوابط روزآمد و قابل اجرا و تصویب و ابلاغ آن ودر راستا تثبیت عرصه و حریم اثر، برنامه برآورد به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم در محوطه و بقایای قلعه گل دره شهر در استان ایلام با مجوز پژوهشگاه و از محل اعتبارات استانی، انجام شد.

نقشه برداری و تصویربرداری هوایی در قلعه گل دره شهر ایلام

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: بقایای قلعه گل واقع در مرکز شهر دره شهر با وسعتی در حدود نیم هکتار، در آنالیز و شناسایی سال 1385 شناسایی و در تاریخ 9/11/1386 به شماره 20733 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شیخی با اشاره به این نکته که قدمت این اثر به دوران اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی بازمی شود، توضیح داد: بقایای مشهود این قلعه شامل دیوارها، پشت بندها و برج های نیم دایره ای ست که با مواد و مصالحی مانند لاشه و قلوه سنگ و ملات گچ نیمکوب ساخته شده است.

او اظهار کرد: این پروژه در قالب 2 دور حدس با زدن 17 گمانه در محدوده اطراف اثر به انجام رسیده و در مراحل پایانی کار قرار گرفته است.

این باستان شناس با بیان این که نتایج به دست آمده از حدس نشان از هماهنگی عرصه مشهود اثر و فرضیه های ارائه شده است، اضافه کرد: بخش عمده گمانه ها در خارج از عرصه اثر تشخیص داده شد و در واقع جهت حصول اطمینان بیشتر از وجود یا عدم وجود بقایای معماری یا نهشته های فرهنگی برجا، دور دوم حدس به انجام رسید که در این مرحله نیز گمانه ها بیرون از عرصه اثر تشخیص داده شد.

ایلنا نوشت، او اظهار داشت: حدس در محوطه قلعه گل دره شهر به انجام رسیده و هیئت در حال اجرا مراحل تکمیلی برنامه از قبیل نقشه برداری، تصویربرداری هوایی، تنظیم ضوابط مربوط به عرصه و حریم اثر و تهیه گزارش حدس هستند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38076

به "نقشه برداری و تصویربرداری هوایی در قلعه گل دره شهر ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه برداری و تصویربرداری هوایی در قلعه گل دره شهر ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید