نشست های خبری روز هفتم؛ خروج قریبیان، خشم حجازی فر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، روز هفتم جشنواره فیلم فجر 98 روز آدینه 18 بهمن ماه با اکران فیلم های سینمایی لباس شخصی، خروج و آتابای در پردیس ملت برگزار گردید.

نشست های خبری روز هفتم؛ خروج قریبیان، خشم حجازی فر

در روز هفتم شاهد اکران فیلم نیکی کریمی تنها کارگردان زن سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بودیم. همچنین از جمله حواشی نشست های خبری روز گذشته می توان به خداحافظی فرامرز قریبیان از جهانی بازیگری اشاره نمود. قریبیان در نشست خبری نسبت به خارج شدن فیلم از آرای مردمی اعتراض کرد و سانس های فوق العاده اکران خروج را نشان دهنده استقبال مردم از فیلم دانست.

در سرانجام روز هفتم فیلم سینمایی روز بلوا هم از میان آثار برتر آرای تماشاگران حدف شد و 6 فیلم آبادان یازده 60، دوزیست، شنای پروانه، مغز استخوان، درخت گردو و روز صفر به عنوان فیلم های برتر از نگاه تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز آدینه اعلام شدند.

فیلم سازمان اوج از تاریخ حزب توده

نشست خبری فیلم لباس شخصی به کارگردانی امیر عباس ربیعی با حضور کارگردان، حبیب والی نژاد (تهیه نماینده)، مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، ماه منیر بیطاری، مجید پتکی (بازیگران)، هاشم مرادی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی سعدی (تدوینگر)، جواد مطوری (جلوه های ویژه بصری) و با حضور آرش خوشخو (منتقد)، با اجرای محمود گبرلو آدینه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، ربیعی در ابتدای این نشست گفت: برای این فیلم زحمت زیادی کشیده شده و سه سال پژوهش آن موقع برد و 6 ماه درگیر فراوری بودیم.

در ادامه ربیعی درباره سکانس های حذف شده فیلم شرح داد: حدود سه سکانس و شش دیالوگ از فیلم حذف شده است. دلایلش را نمی توانم بگویم. فشارهایی از درون برای حذف این سکانس ها بود اما این فشارها از طرف سازمان اوج و تهیه نماینده نبود.

والی نژاد هم در این باره شرح داد: اگر آن سکانس ها را حذف نمی کردیم به زمان فیلم لطمه می خورد. در این فیلم سانسوری از سوی هیچ نهادی صورت نگرفت.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره شباهت بازی نقش اول فیلم به بازی نوید محمدزاده گفت: قیاس بازیگر نقش اول فیلم من با نوید محمدزاده باعث خوشحالی ماست. کاراکتر مهدی نصرتی شبیه به کاراکترهایی است که نوید محمدزاده ایفا نموده است.

نصرتی هم درباره حضور خود در لباس شخصی شرح داد: من دوست ندارم شبیه هیچ بازیگری باشم و این نوع بازی را برای این نقش انتخاب کردم. به جزئیات این نقش فکر کردم و برای رسیدن به شخصیت تمرین زیادی کردم. از دوستان می خواهم کمی شکیبا باشند دیگر انتخاب های من در بقیه فیلم ها را ببینند و بعد درباره بازی من نظر بدهند.

ربیعی درباره استفاده از جلوه های بصری فیلم و تداوم فیلمسازی اش درباره سوژه های سیاسی گفت: خیابان انقلاب ما کاملا دکور و پرده سبز است. من به سوژه های سیاسی و این ژانر علاقه مندم. این فرایند را از فیلم های کوتاهم آغاز نموده ام و در آینده هم علاقه به ساخت فیلم در این فضا دارم.

ربیعی درباره همراهی حاتمی کیا با این پروژه گفت: ابراهیم حاتمی کیا دیر به پروژه پیوست و در بازنویسی و کارگردانی به ما یاری کرد و من ممنون او هستم. من می خواستم با توجه به سوژه فیلم پیش زمینه ای نسبت به بازیگرانم وجود نداشته باشد و البته هزینه کمتری درباره بازیگران بدهم. همچنین قصدم معرفی بازیگران جدید به سینما بود. چرا باید حلقه انتخاب بازیگر محدود به چند نفر باشد. یکی از کارنمودهای جشنواره فیلم فجر باید معرفی بازیگران جدید باشد.

دانش بهزادی درباره ایفای نقش خود در لباس شخصی گفت: من بعد از بیست سال بازی در تئاتر، می ترسیدم که برای پذیرش این نقش پا پیش بگذارم. اما آقای ربیعی را می شناختم و خوشحالم که با این فیلم به سینما معرفی شدم.

قریبیان قهر کرد

نشست خبری فیلم خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا با حضور کارگردان، حبیب والی نژاد (تهیه نماینده)، فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی نیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوه های ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه)، با حضور خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو عصر امروز آدینه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در ابتدای نشست قریبیان با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم گناهکاران به جشنواره فیلم فجر نیامده است گفت: من برای دفاع از فیلم آمده ام.

حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که اگر او جای کشاورز فیلم خروج بود به رییس جمهور چه می گفت بیان کرد: هر چقدر سنمان بالاتر می رود فیلمسازی برایمان سخت تر می گردد، در 20 دقیقه اول فیلم تمام حرفم را بیان کردم و مسائل را نشان دادم.

سام قریبیان درباره نقش خود در این فیلم بیان کرد: بازی در این نقش فرصتی بود که حاتمی کیا برایم به وجود آورد. کمی نگران بودم زیرا ما در فیلم پدر و پسر نبودیم و ممکن بود این موضوع برای مخاطب باورپذیر نباشد. بعد از 26 سال دوباره توانستم رو به روی دوربین حاتمی کیا بایستم و از او بابت این انتخاب ممنونم.

پانته آ پناهی ها هم در پاسخ به این سوال که آیا نگران شباهت این نقش به نقشی که در فیلم نفس ایفا نموده نبوده است، توضیح داد: من همواره برای بازی در یک نقش نگرانم و نتیجه تمام فیلم هایی که تا به حال در آن نقش آفرینی کردم همواره برایم ترسناک بوده و هست. امیدوارم شما از حاصل فیلم خروج راضی بوده باشید.

فرامرز قریبیان هم درباره حضور در این فیلم گفت: من نقش های معترض را دوست دارم به این دلیل که خودم هم یک معترض هستم. در پفراینده کاری ام در نقش های معترض زیادی ایفای نقش نموده ام و خروج بهترین آن هاست. من خود در حال حاضر یک بخشی هستم.

حاتمی کیا در پاسخ به چرایی ساخت چنین فیلمی در دولت دوازدهم بیان کرد: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات می افتد و من باز هم به همین شکل فیلم می سازم. از سال 89 تحقیقاتم را برای ساخت خروج آغاز کردم .در این سال ها ایده ای که برای فیلمم می خواستم شکل نمی گرفت اما در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.

حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر توضیح داد: آنقدر در طول 35 سالی که در سینمای حرفه ای کار می کنم فیلم ساخته ام که توجه نشدن به فیلم هایم برایم عادی است و هیچ مسئله ای هم ندارم. به فیلم پیراهن یوسف یا چ اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آن هاست.

او همچنین درباره اینکه چرا فیلم خروج در آرای مردمی نیست گفت: ای کاش بعدا هیئتی تشکیل گردد و از کسانی که کارت در دستشان است تحقیق گردد، این بار مهندسی به ظاهر ساده اما در اصل پیچیده ای اجرا شده است، همه چیز را به زمان ارجاع می دهم زیرا تنها زمان است که نشان می دهد کدام فیلم در تاریخ و اذهان مردم می ماند.

وی ادامه داد: گناه ما کارگردان ها چیست که فیلم می سازیم، برای ما دادگاه تشکیل می گردد. برای چه بعضی از دوستان تا این حد بی حیا هستند؟ علی حاتمی از جهان رفت الان جای او پر شده است؟ از اذیت کردن ما لذت می برید؟ از این فضا دلخورم. خروج بیستمین فیلم من است و هرسال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا می کنم اما هر سال بدتر از سال بعد می گردد.

فرامرز قریبیان در بخش دیگری از نشست با اشاره به این که همواره دوست داشته با یک فیلم اینچنین از سینما خداحافظی کند و مصمم به این کار است، گفت: در سال های اخیر اصلا در جشنواره شرکت نمی کردم اما به خاطر اتفاقاتی که روزهای پیش افتاد و مطالب مثبتی که از سمت منتقدان خواندم و برایم جالب بود، تصمیم گرفتم به جشنواره بیایم و به هر سوالی که پرسیده گردد، پاسخ دهم.

او در ادامه گلایه هایی از اتفاقات پیش آمده در جشنواره سال های گذشته سر داوری اش در دوره سی و دوم و بعد، جلوگیری از اکران فیلم 360 درجه (ساخته سام قریبیان و به تهیه نمایندگی خودش) بیان کرد.

حاتمی کیا در واکنش به قهر فرامرز قریبیان از سینما بیان داشت: فاصله دریافت قهرآمیز آقای قریبیان از سینما غم انگیز است. امیدوارم ایشان این حرف را خیلی جدی نزده باشند. زیرا حضور او برای جوانان درس است و می تواند نکات و راه های جدید به آن ها نشان دهد.

آتابای؛ فیلم تنها کارگردان زن جشنواره

نشست خبری فیلم آتابای به کارگردانی و تهیه نمایندگی نیکی کریمی با حضور کارگردان ، هادی حجازی فر (نویسنده و بازیگر)، جواد عزتی، دانیال نوروش، مه لقا می نوش، یوسفعلی دریادل، امید حسینی، لیلی نظری، معصومه ربانی نیا (بازیگران)، سامان لطفیان (مدیر فیلمبرداری)، اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه و لباس)، کامران کیان ارثی (صدابردار) و حسین جمشیدی گوهری (تدوینگر) با حضور شاهین امین (منتقد) و اجرای محمود گبرلو آدینه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

در این نشست، هادی حجازی فر در رابطه با حادثه ای که برای او در طول فیلمبرداری آتابای رخ داد، گفت: حادثه قلبی که من در این فیلم دچار آن شدم به خاطر استرس کار بود و در یک روز که همه چیز خوب پیش می رفت این مشکل پیش آمد.

او که علاوه بر بازی به عنوان فیلمنامه نویس در این پروژه حضور داشت درباره چگونگی شکل گیری قصه شرح داد: زمانی که سر سریال ممنوعه بودیم قرار بر این شد بازیگران، نقش خود را بازنویسی نمایند. نیکی کریمی لطف کرد و بعد از دیدن کار من طرحش را بیان کرد. زمان آغاز کار من از او خواستم که طرحی بنویسم و نهایتا این همکاری در زمینه فیلمنامه نویسی شکل گرفت.

او ادامه داد: برای شکل دریافت نقش آتابای نزدیک به یک سال در خصوص این نقش باهم گفت وگو کردیم. ایده اصلی داستان مرتبط با کتاب علی اشرف درویشیان بود.

نیکی کریمی هم در ارتباط با طرح فیلم گفت: داستان فیلم یکی از داستان هایی بود که در نوجوانی به اسم فصل نو خوانده بودم و ذهنم را بسیار درگیر نموده بود. پس از گفت وگو با درویشیان این فیلمنامه را نوشتیم که البته فیلمنامه نهایی نسبت به آن داستان کوتاه بسیار تغییر کرد. من و هادی حجازی فر در فیلمنامه هم نظر بودیم و در زمان ساخت فیلم برای به وجود آوردن فضای فیلم بسیار دعوا کردیم. روح کار برای من بسیار مهم است.

او در ارتباط با موسیقی فیلم و انتخاب حسین علیزاده به عنوان آهنگساز گفت: به این دلیل که حسین علیزاده آذری است و به این منطقه اشراف داشت از ابتدا تنها گزینه من برای ساخت موسیقی فیلم آتابای بود.

کریمی همچنین با بیان اینکه در فیلم آتابای درباره اسطوره ها صحبت می کنیم بیان داشت: برای ما این موضوع که زن داستان را به زور شوهر دادند اهمیتی نداشت، بلکه ماجرای جیران که نسل جدیدی از زنان محلی آن منطقه است و می خواهد به آرزوها و خواسته هایش برسد و از سد جامعه مرد سالار عبور کند، مهم بود.

حجازی فر در ارتباط با گویش فیلم گفت: هر مسئله ای که به لهجه فیلم وارد گردد مسئولیت اش با من است. او همچنین در ارتباط با نقش جواد عزتی شرح داد: از زمانی که کاراکتر یحیی وارد داستان شد جواد عزتی برای این نقش مدنظر بود. جواد در این فیلم کار عجیبی نموده و بسیار عالی ظاهر شده است . او برای این فیلمنامه بسیار کوشش و لهجه اش را به درستی ادا کرد.

جواد عزتی که نقش یحیی را در فیلم بازی نموده بود نیز گفت: امشب برای بار اول بود که فیلم را دیدم و به نظرم بسیار یکدست بود. برای ایفای درست نقش یحیی و درآمدن لهجه ترکی بسیار زیر ذره بین حجازی فر بودم که بتوانم لهجه ترکی را به خوبی صحبت کنم.

حجازی فر در بخشی از نشست که جنجال برانگیز شد در پاسخ به خبرنگاری که به استفاده از زبان ترکی در فیلم اعتراض نموده بود گفت: افکارت فاشیستی است. او ادامه داد: هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترک باید در دانشکده ترک تدریس گردد. افکار جدایی طلبانه محصول نگاه های فاشیستی است که بعضی از منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلم ها دارند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 21681

به "نشست های خبری روز هفتم؛ خروج قریبیان، خشم حجازی فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست های خبری روز هفتم؛ خروج قریبیان، خشم حجازی فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید