معافیت ها و مشوق های مالیاتی تاثیر مثبتی بر فراوری نداشته است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سیدکامل تقوی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: به منظور اثرات و تبعات معافیت ها ومشوق های مالیاتی و در صورت لزوم، بازنگری در این معافیت ها و مشوق ها، دانشگاه تهران به سفارش ما کاری پژوهشی را شروع و بسته ای تحت عنوان مطالعه مجدد بر معافیت ها و مشوق های مالیاتی تهیه گردیده است.

معافیت ها و مشوق های مالیاتی تاثیر مثبتی بر فراوری نداشته است

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه ماده 80 قانون مالیات های مستقیم معافیت هایی را برای بخش کشاورزی در نظر گرفته است اما اقدام دقیقی روی این ماده انجام نشد.

تقوی نژاد توضیح داد: یکی از محورهایی که درخواست نموده ایم تا پژوهشگران دانشگاه تهران، آن را آنالیز نمایند این بود که معافیت های مالیاتی چه اثری روی فراوری داشته است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در این زمینه، نتایج آنالیز آنها که به ما اعلام گردیده، نشان می دهد که این معافیت ها هیچ اثری روی بخش فراوری ندارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید نمود: براین اساس درصدد هستیم معافیت ها و مشوق های مالیاتی را ساماندهی کنیم.

معافیت مالیاتی 40 درصد از فراوری ناخالص داخلی

خبرنگاران چندی پیش به لزوم بازنگری در معافیت ها و مشوق های مالیاتی در راستای بهبود اوضاع مالیات ستانی و افزایش درآمد دولت پرداخته بود.

معافیت های مالیاتی براساس نص صریح قوانین موضوعه مصوب مجلس شورای اسلامی اعطا می گردد، با این حال آنالیز ها نشان می دهد که نظام مشوق های مالیاتی در ایران بسیار پیچیده است.

این مشوق ها عمدتا گسترده، عام و غیرهدفمند بوده و به لحاظ شکلی شامل تمام انواع مشوق های مالیاتی مرسوم در دنیا است. از جمله مهم ترین بخش هایی که از معافیت مالیاتی بهره می برند می توان به بخش کشاورزی، بخش نفت، مناطق آزاد، صادرات، امور خیریه، شرکت های دانش بنیان، فعالیت های فراوریی و معافیت های مالیاتی قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده اشاره نمود که برای بسیاری از آنها به صورت تعطیلی مالیاتی درنظر گرفته گردیده است.

علاوه بر این، تعیین نبودن هزینه های درآمدی این مشوق ها، طولانی بودن طول دوره برخورداری از معافیت ها و غیره از معایب دیگر نظام مشوق های مالیاتی در ایران است.

درواقع، در ایران طبق رویه ای که از قدیم مرسوم بوده، اولین قدم به منظور توسعه بخش های مدنظر (توسعه صادرات، بخش اقتصادی خاص مانند کشاورزی، توسعه منطقه ای و غیره) اعطای مشوق های مالیاتی بدون انجام تحلیل های مربوط به هزینه ـ فایده بوده است.

در حالی که موانع اهداف توسعه ای کشور عموما غیرمالیاتی بوده و با ارائه این مشوق ها نمی توان سایر ضعف های موجود را پوشش داد.

به گفته کارشناسان، زیان های درآمدی برای دولت، ایجاد اختلال در بازار رقابتی، تبعیض و بی عدالتی بین مودیان مالیاتی، فرار مالیاتی، تحمیل هزینه بر دوش سایر مودیان و نقض اصل خنثایی مالیات از مهمترین آثار منفی معافیت ها و مشوق های مالیاتی به شمار می روند.

از سویی دیگر معافیت حدود 40 درصد از فراوری ناخالص داخلی از مالیات، باعث گردیده نتوان متناسب با ظرفیت اقتصاد کشور، مالیات وصول کرد.

بنابراین، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و احتمال کاهش درآمدهای دولت طی ماه های آینده، بیش از هر زمان دیگری تجدیدنظر در نحوه اعطای معافیت ها و مشوق های مالیاتی الزامی به نظر می رسد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1103

به "معافیت ها و مشوق های مالیاتی تاثیر مثبتی بر فراوری نداشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت ها و مشوق های مالیاتی تاثیر مثبتی بر فراوری نداشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید