فقدان مهارت، منابع و سرمایه را تلف می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اتاق کرمان، با تأکید بر اینکه فقدان مهارت و تکرار مهارت های ثابت در ذهن، منابع و سرمایه ها را تلف می نماید، گفت: اتاق کرمان در سال آینده یکی از سه برنامه مهم خود را مهارت آموزی قرار داده و بر روی آن متمرکز خواهد شد.

فقدان مهارت، منابع و سرمایه را تلف می نماید

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست احتیاجسنجی و شناسایی مشاغل مورجهانز اعضای اتاق کرمان و بنگاه های مالی استان افزود: مهارت های سخت به معنای ایجاد شغل در جامعه وجود دارد؛ اما مهارت های نرم به معنی برتر شدن در هر حوزه کاری، کمتر است که باید متناسب با احتیاجهای استان تقویت شوند.

او ادامه داد: فعالیت های آموزشی در کشور ما تا به امروز به گونه ای بوده که نتیجه آن تعداد زیادی افراد آموزش دیده اما بدون مهارت هستند که همین موضوع ایجاد شغل برای آنها را دچار مشکل نموده است.

طبیب زاده، با بیان اینکه آمارها نشان می دهد شانس هر دانش آموخته دارای یک مهارت برای داشتن شغل 25 درصد بیشتر از دانش آموخته بدون مهارت است، اظهار کرد: ایران ازنظر مهارت آموزی در رده بندی جهاتی رتبه 133 را از بین 141 کشور جهان دارد و این شرایط بسیار نامناسب است.

رئیس اتاق کرمان، گفت: بخش خصوصی و بنگاه های مالی احتیاجمند نیروی کار دارای مهارت هستند و به همین دلیل مهارت باید به عنوان یکی از الزام ها در نظام آموزشی کشور موردتوجه جدی قرار گیرد.

در ادامه این نشست عضو هیات رئیسه اتاق کرمان، مسئله نیروی ماهر را معضل بخش فراوری دانست و گفت: برای حل این مشکل اتاق کرمان تفاهم نامه ای را با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به امضا رساند تا با اجرای صحیح آن احتیاج بنگاه های مالی در حوزه نیروی ماهر تأمین گردد.

عباس جبالبارزی، با تأکید بر اینکه باید شعار هر جوان کرمانی، یک مهارت را در جامعه ترویج و گسترش داد تا به یک باور تبدیل گردد، ادامه داد: آمارها در استان نشان می دهد جوانانی که آموزش های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند بیکار نمانده اند و حتی چندین تقاضا برای کار دارند.

او گفت: از سوی دیگر نیز همکاری واحدهای صنعتی و فراوریی برای احتیاجسنجی و دریافت اطلاعات جامع و کامل در راستا مهارت آموزی لازم است تا بتوان برنامه مشخصی را تدوین و در قالب آن پیش رفت. جبالبارزی، در ادامه موضوع جذب یک میلیون و 300 هزار نفر نیروی کار مهارت دیده توسط اتحادیه اروپا را گفت و افزود: می توان با برنامه ریزی های لازم از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان نیز در ادامه این نشست لزوم فهم مشترک در بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی در زمینه های مهارت آموزی را ضروری دانست و گفت: بروکراسی اداری و استفاده نکردن از رأی و نظر بخش خصوصی در حوزه آموزش و مهارت آموزی، موجب تصمیم گیری های ناقص و بدون توجه به احتیاج فعالان مالی خواهد شد.

محمدرضا جهانگیری گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده از سال 2018 تا سال 2022 میلادی 38 درصد مشاغل کشور به دلیل تغییر ماهیت و تحولی که در بنگاه های مالی ایجاد می گردد، متحول می شوند که به همین دلیل بنگاه ها احتیاجمند نیروی مهارت دیده هستند.

او اظهار کرد: آموزش به عنوان مواد اولیه برای بنگاه های مالی است که هر چه این ورودی غنی تر باشد، افراد آموزش دیده شانس بیشتری برای یافتن شغل خواهند داشت. جهانگیری، با اشاره به اینکه نباید مجموعه آموزش کشور خود را برتر از صنعت بداند، ادامه داد: نرخ بیکاری در افراد بدون مدرک دانشگاهی 12.5 درصد است اما نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاه ها 26 درصد است که باید به آن توجه داشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22766

به "فقدان مهارت، منابع و سرمایه را تلف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقدان مهارت، منابع و سرمایه را تلف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید