فشار مسکو به تاشکند برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در حالی که ازبکستان در حال بررسی عضویت یا عدم عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، اظهارات رئیس شورای فدرال روسیه مبنی بر این که مساله پذیرش ازبکستان در حال حاضر مد نظر است، یک اقدام و تاکتیک از سوی مسکو برای اعمال فشار به تاشکند محسوب می شود.

فشار مسکو به تاشکند برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه دیپلمات، در تاریخ 2 اکتبر و در پی دیدار با شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان، خانم والنتینا ماتوینکا، رئیس شورای فدراسیون روسیه، گفت که ازبکستان در حال کار بر روی مساله پیوستن به اتحادیه مالی اوراسیا با دستور و راهبری شخص میرضیایف است. اگرچه پس از آن روشن شد که ازبکستان صرفا در کلام ماتوینکا به دنبال عضویت در اتحادیه اوراسیا بوده و در بیان وی، پذیرش ازبکستان به عنوان یک واقعیت اجرا شده در نظر گرفته شده و اظهار امیدواری کرده تا این پذیرش بدون تاخیر صورت پذیرد.

اظهارات ماتوینکا واکنش هایی را در داخل و خارج از ازبکستان در بر داشت. اظهارات متعاقب سیاستمداران روس نیز نیاز داد که موضوع عضویت احتمالی ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا نه تنها در درون دولت ازبکستان به بحث گذارده شده، بلکه به صورت دوجانبه با روس ها نیز در سطوح عالی رتبه در چارچوب یک گروه کاری به ریاست آنتون سیلوانوف، وزیر امور مالی روسیه نیز مطرح و بررسی شده است. پیش از این نیز در سال جاری میرضیایف درباره در نظر دریافت منافع و مضرات احتمالی درباره عضویت در اتحادیه اوراسیا صحبت کرده بود. برنامه اصلاحی میرضیایف به نظر می رسد بر توسعه مالی و یافتن بازارهای جدید برای کالاهای ازبکستان مبتنی است؛ که این موضوع دقیقا خلاف پس زمینه شکل گیری اتحادیه مالی اوراسیا می باشد که به طور فزاینده ای در حال محدود کردن واردات از کشورهای غیرعضو است.

اعلام مذاکرات پیرامون موضوعی مهم اینچنینی از سوی مسکو، در حالی صورت می گیرد که تاشکند آن را نشانی از بی احترامی به فرایند سیاسی داخلی پیرامون آن می پندارد. علاوه بر این، مادامی که تاشکند در حال بررسی دقیق تصمیم پیش رو است، اظهارات رئیس شورای فدراسیون روسیه طوری برداشت می شود که گویا ازبکستان تصمیمش را گرفته و مساله عضویت تنها موضوع حال حاضر و پیش رو است.

مباحث و تاملات تاشکند پیرامون عضویت در اتحادیه مالی اوراسیا به همسایگانش و نیز اعضای این اتحادیه و چالش با تمرکز این گروه بر گسترش ابزاری آن سر و کار دارد. در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا، پیش از اظهارات ماتوینکا در مورد ازبکستان، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گروه کشورهای عضو را به تمرکز بر ارتقاء کیفیت همکاری ها و توسعه فرصت های تجاری در این سازمان، به جای توسعه آن با عضویت کشورهای جدید، دعوت کرد. سورانبای جین بیک اف، رئیس جمهور قرقیزستان نیز در نوبت خود اشاره داشت که کشورهای عضو به جای پرداختن به مسائل واقعی مالی همکاری با یکدیگر، در حال بحث و مشاجره با هم هستند.

زمان و محتوای اظهارات رئیس شورای فدرال روسیه به این کشور اعمال فشار بیشتر بر ازبکستان را پیشنهاد می کند. برای دست کم دریافت این تفسیر، صادق صفایف، سناتور ازبک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که رئیس جمهور ازبکستان یک رهبر مستقل و قدرتمند است و تنها برای منافع ازبکستان اقدام می کند. او همچنین گفته است که فشارها بر تاشکند اعمال شده اند. تاشکند به نظر می رسد به توانایی خود برای مذاکره با روسیه پیرامون موضوع اتحادیه مالی اوراسیا مطمئن است، اما مسکو تجربه خود و جهت خود را طی می کند؛ همانطور که با حضور اعضای آسیای مرکزی فعلی معین است.

عضویت ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا به نظر می رسد شکاف میان سیاستمداران و نخبگان این کشور را تقویت کند. همانند آنچه در دیگر کشورها به وقوع پیوست، دیدگاه ها و رویکردهای موافق و مخالف اتحادیه اوراسیا وجود دارد؛ دیدگاه های مخالف معتقدند تلاش های میرضیایف برای بررسی گزینه عضویت یک کار بی فایده و عبث است. چرا که اتحادیه مالی اوراسیا یک سازمان ضعیف در بسیاری از حوزه هاست، و عضویت ازبکستان بیش از همه به نفع روسیه است، آن هم در راستای یک پروژه صرفا سیاسی و نه یک مکانیزم همکاری مالی سودمند. هر کسی که نگاهی به منشا شکایات درباره اتحادیه مالی اوراسیا بیندازد، به خوبی می بیند که همه اعضا با سازمان در چالش و جدل هستند، به جز روسیه. مسکو به سادگی می تواند در این مانور از تاشکند جلو بیفتد.

ازبکستان ممکن است خود را گیر افتاده در ترتیبات اتحادیه مالی اوراسیا و موضوعی برای افزایش کنترل روسیه ببیند. بازارهای ازبکستان به دنبال دسترسی به بازارهایی هستند که یا توسط روسیه به شدت کنترل می شوند، یا نیازمند رضایت مسکو برای دسترسی هستند. این موضوع مسکو را در جایگاه قدرت قرار داده و اگر در گذشته هر سابقه ای بوده، امروز روسیه یک نقش غیرعادلانه و بر اساس تمایل خود را ایفا خواهد کرد. علاوه بر این، در حالی که پروژه های ارزان تر ازبک به خوبی در بازارهای روسیه کار می کنند، محصولات برتر روسی نیز می توانند بازار ازبکستان را به سادگی تحت سلطه خود در آورند.

اظهارات ماتوینکا با دولت ازبکستان هماهنگ نشده بود و می توانست حتی یک اقدام تاکتیکی، بخشی از برنامه مسکو بوده باشد. اظهارات رئیس شورای فدرال روسیه، نه تنها غیرمحترمانه نسبت به فرایندهای سیاسی داخلی ازبکستان برای بررسی عضویت آن بود، بلکه به دیدگاه پدرخواندگی روسیه در قبال این جمهوری سابق شوروی نیز صحه می گذارد. پر واضح است که مسکو می خواهد تاشکند عضوی از اتحادیه مالی اوراسیا باشد و تمایل به دریافت پاسخ مثبت از سوی ازبکستان دارد، اما چه تصمیمی برای ازبکستان بهتر خواهد بود؟

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16199

به "فشار مسکو به تاشکند برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار مسکو به تاشکند برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید