فارس من، مشکل چندانی در چاپ مقاله های ISI دانشجویان نداشتیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس دانشگاه الزهرا(س) درباره محدودیت چاپ مقاله های isi دانشجویان ایرانی پس از تشدید تحریم ها، گفت: تاکنون به جز چند مورد خاص به این موضوع برنخورده ایم که دانشجو بخواهد مقاله ای را چاپ کند اما چاپ نکنند.

فارس من، مشکل چندانی در چاپ مقاله های ISI دانشجویان نداشتیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواهان حذف ضرورت 2 مقاله isi برای دفاع از رساله مقطع دکتری شده اند.

این کاربران نوشته اند: سال هاست که مطابق قوانین وزارت علوم، دانشجوی مقطع دکتری می بایست برای صدور مجوز انتها نامه خود 1 یا 2 مقاله مستخرج از انتها نامه را در نشریات معتبر علمی که با نام isi نیز شناخته می شود منتشر نموده و سپس از عنوان انتها نامه خود دفاع نماید. این روند تا سال گذشته 1397 بدون مشکل صورت می پذیرفت. متاسفانه از سال گذشته 1397 به علت تشدید تحریم های یک جانبه ایالات متحده؛ بسیاری از نشریات از پذیرش مقالات علمی ایرانی علی الخصوص در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا و مهندسی مواد خودداری می نمایند، که متاسفانه شامل تمام نشریات آمریکای شمالی، اروپای غربی، اروپای شرقی و با کمال تاسف اخیرا شامل 3 کشور صنعتی آسیای شرقی نیز می شود. این موضوع از آنجا نیز تشدید می شود که نشریات علمی مشخصا در رشته های مهندسی اشاره شده در بالا 90 درصد در آمریکای شمالی قرار دارند که پذیرش مقالات را بسیار سخت می نماید. این مساله سبب شده بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری در آستانه دفاع از انتها نامه و فراغت از تحصیل دچار مشکل شده و عملا نمی توانند تحصیلات خود را به انتها برسانند. از سوی دیگر از آنجا که رشته های مهندسی یاد شده، سنگ بنای اقتصاد و فراوری کشور و حتی صنایع دفاعی می باشد الزام به چاپ مقاله جهت فرایند فارغ التحصیلی عملا رایگان در اختیار قرار دادن نتایج پژوهش های کشور در اختیار کشور های بیگانه و شناسایی افراد فعال در هر زمینه تخصصی توسط دیگران می باشد. لذا حذف این مورد اجبار چاپ مقاله isi و صرفا ارسال نسخه نتایج پژوهش در قالب مقاله کامل به هیات داوری انتها نامه و وزارت علوم می تواند راه چاره حل این مشکل باشد، به گونه ای که نتایج پژوهش ها از کشور خارج نشده و سطح علمی انتها نامه ها نیز حفظ شود.

خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران این موضوع را پیگیری نموده است و درباره جزییات آن این موضوع اطلاعات بیشتری بدست آورده است.

به جز چند مورد خاص با چاپ نشدن مقالات روبرو نشده ایم

در این باره با مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا(س) به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ صحبت نموده ایم و شرایط را در این دانشگاه جویا شده ایم.

ملانظری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرنگاران، در واکنش به اینکه بعضی دانشجویان می گویند به دلیل تشدید تحریم ها ثبت مقالات ISI سخت شده است، گفت: تا کنون به جز چند مورد خاص به این موضوع برنخورده ایم که دانشجو بخواهد مقاله ای را چاپ کند اما چاپ نشود؛ هنوز به جایی نرسیده ایم که متقاضیان ایرانی بگویند همه مقاله های ایران را برمی گردانند و چاپ نمی نمایند.

ملانظری با بیان اینکه تا کنون به چنین برنخورده ایم، ادامه داد: شاید خیلی محدود همکاران ما در فیلدهای (رشته های) تخصصی برایشان این رخ داده است.

وی گفت: اگر روزی این اتفاق بیفتد قطعاً برای راه چاره آن می توان فکر کرد.

انتهای پیغام/

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9756

به "فارس من، مشکل چندانی در چاپ مقاله های ISI دانشجویان نداشتیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "فارس من، مشکل چندانی در چاپ مقاله های ISI دانشجویان نداشتیم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، مشکل چندانی در چاپ مقاله های ISI دانشجویان نداشتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید