طوفانبرگزیت به استارتاپ ها رسید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هرچند برگزیت (طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) تاکنون موافقان و مخالفانی داشته ولی حالا به نظر می رسد صدای مخالفان این رویداد، بلندتر از گذشته شده است. البته یکی از قشرهایی که هیچ گاه نسبت به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا خوشبین نبوده و از آن دل خوشی نداشتند فعالان عرصه فناوری بوده اند.

طوفانبرگزیت به استارتاپ ها رسید

این گروه پیش از این نیز هشدار داده بودند که برگزیت تهدیدی برای قویترین قطب فناوری اروپاست چراکه جدایی از اتحادیه اروپا عملاً بریتانیا را از کانون اصلی سرمایه گذاری و متخصصان خبره دور می نماید. حالا با تعویق دوباره برگزیت(31 اکتبر) و شفاف نبودن نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نگرانی های فعالان حوزه تکنولوژی افزایش یافته است.

یک شوک بزرگ

بخش تکنولوژی بریتانیا ارزشی 180میلیارد دلاری دارد و بیش از 1.4میلیون نفر در این بخش شاغل هستند. درواقع بخش تکنولوژی لندن همچون نگینی برای اقتصاد بریتانیا محسوب می گردد ولی حالا به نظر می رسد که برگزیت این چشم انداز را کاملاً تغییر داده است. از زمان مطرح شدن موضوع برگزیت، میزان سرمایه گذاری در بخش فناوری بریتانیا روبه افول است. این درحالی است که طبق گزارش مجله خبری زد دی نت، میزان سرمایه گذاری در استارتاپ های تازه کار و شرکت های نوپا در سراسر اروپا از حدود 875 میلیون یورو در سال 2015 به بیش از 3.6میلیارد یورو در سال 2018 رسیده که نشان از رشدی چشمگیر دارد. با توجه به این موضوع، دور از ذهن نیست که نیروی کار خبره و توانمند حوزه تکنولوژی، از بریتانیا کوچ نموده و به یکی دیگر از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا اقبال نشان دهند. این کاهش سرمایه گذاری گاه نیز باعث خروج کامل یک استارتاپ از بریتانیا شده که این موضوع البته در کاهش رشد تعداد استارتاپ ها در این کشور نیز تأثیرگذار بوده است.

همچنین به دنبال این مهاجرت ها، احتمال می رود بریتانیا با کمبود استعدادها در حوزه توسعه دهندگان نرم افزار روبرو گردد. ازسوی دیگر اکنون یکی از هر 5 کارمند حوزه فناوری لندن از اتحادیه اروپا هستند و هرچند دولت بریتانیا عنوان نموده است که این کارمندان و خانواده های آنان می توانند در بریتانیا بمانند و همچنان از حمایت دولت برخوردار باشند ولی معلوم نیست با توجه به شرایط مالی بریتانیا در آینده، آنها چه تصمیمی خواهند گرفت. به هرحال در صورت خروج این افراد از بریتانیا، مطمئناً این کشور با بحران کمبود نیروی متخصص در حوزه فناوری روبرو خواهد شد.

کاهش سرمایه گذاری در حوزه فناوری

طبق اطلاعات شرکت RSM (یک شرکت پژوهشی بریتانیایی)، پیش از این بخش استارتاپ ها در بریتانیا روند رو به رشدی داشت ولی حالا معلوم نیست پس از برگزیت چه اتفاقی برای این بخش خواهد افتاد هرچند حالا هم وضعیت موجود، نشان می دهد این حوزه در دوران پسابرگزیت موقعیت مناسبی نخواهد داشت. طبق تحقیقات این شرکت، تعداد استارتاپ ها در سال 2017 در بریتانیا به 10هزار و 394عدد رسید که این رقم رشدی 60 درصدی نسبت به سال 2016 نشان می دهد. این روند همچنان در سال 2018 در بریتانیا صعودی البته با شیب کم، باقی ماند و این تعداد به 11هزار و 864استارتاپ رسید که البته باید گفت رشدی 14درصدی را نشان می دهد و این رشد اصلاً متناسب با سال 2017 نیست. ظاهراً نزدیک تر شدن به زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ضربه هایی جدی به این بخش وارد نموده و مانع رشد صعودی آن شده و همین موضوع نگرانی ها را بیشتر نموده است.

کاهش سرمایه گذاری و همچنین رغبت فعالان حوزه فناوری به خروج از بریتانیا نیز رؤسای شرکت های فناوری را نگران تر از گذشته نموده و نتیجه نظرسنجی شرکت RSM خود مهر تأییدی بر این ادعاست. نیمی از مدیران عامل و رؤسای شرکت های فناوری حاضر در این نظرسنجی، نگران این موضوع هستند که بعد از برگزیت نتوانند نیروی خبره مورد احتیاج خود را به کار بگیرند چون افرادی با مهارت های تکنیکی بالا احتمالاً بریتانیا را ترک خواهند کرد. سه چهارم مدیران فناوری حاضر در نظرسنجی نیز نگران این موضوع هستند که اصولاً بریتانیا برنامه خاصی برای فعالان عرصه فناوری در دوران پسابرگزیت در دست ندارد و این نگرانی ها همچنان روبه افزایش است. البته دولت بریتانیا بتازگی طرح ایجاد 12 مؤسسه تکنولوژی به منظور تربیت نیروی خبره در حوزه علم و فناوری را در دستور کار خود قرار داده و بعضی معتقدند که این موضوع چندان نمی تواند کارساز باشد و بریتانیا برای مقابله با پس لرزه های برگزیت در حوزه فناوری، راه درازی در پیش دارد.

ضرورت شفاف سازی

یکی دیگر از مسائل بزرگ شرکت های فناوری، شفاف نبودن نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست که این موضوع سبب شده است تا شرکت ها و استارتاپ ها نتوانند تصمیم گیری های درستی داشته باشند. بسیاری از شرکت های فناوری نمی دانند چگونه خود را برای دوران برگزیت آماده نمایند که این موضوع برای آنها نگران نماینده است. در تحقیقی هم که توسط گروه techUK یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی بریتانیایی صورت گرفته، فعالان 276 مؤسسه فناوری بریتانیایی شرکت کردند. نتیجه این نظرسنجی و تحقیق نشان می دهد که مدیران 70درصد این گروه ها و مؤسسات معتقدند خروج از اتحادیه اروپا بدون اینکه توافقنامه ای برای تجارت و سایر همکاری های تجاری با کشورهای اروپایی امضا گردد مطمئناً تأثیری منفی بر صنایع مرتبط با فناوری و استارتاپ ها و شرکت های نوپا خواهد گذاشت و تنها 5درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی نظری جز این داشتند. مدیران شرکت های فناوری همچنین درباره رگولاتوری و قوانین تجاری، جذب سرمایه و... نیز بسیار نگران هستند و وقتی از آنها پرسیده شد چرا خود را برای برگزیت آماده ننموده اند گفتند پیش از این نمی توانستند بدرستی پیش بینی نمایند که با چه دردسرهایی روبرو خواهند شد و البته هنوز هم چیز زیادی نمی دانند. این درحالی است که بسیاری از این مدیران همچنان امیدوارند فضا به گونه ای رقم بخورد که دوباره یک رفراندوم برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار گردد و دیگر مجبور به ترک اتحادیه اروپا نباشند چرا که شرکت های فناوری پیش از این نیز کوشش فراوانی کردند تا از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممانعت نمایند.

یکی دیگر از سؤال های بی پاسخ این است که پس از برگزیت، چه بر سر دیتا و اطلاعات کاربران بریتانیا خواهد آمد و آیا اطلاعات بین بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور آزادانه انتقال می یابد؟ چه قانونگذاری هایی صورت خواهد گرفت؟ آیا بریتانیا همچنان مشمول قانون حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا (GDPR)خواهد بود؟ همه این سؤالات بی جواب در کنار شفاف نبودن و همچنین به تعویق افتادن اجرای برگزیت، عزم فعالان عرصه فناوری بریتانیا را برای باقی ماندن در این کشور متزلزل تر می نماید.

برگزیت، فرصتی برای کشورهای اروپایی

هرچند فعالان حوزه فناوری در بریتانیا این روزها بسیار نگران هستند درمقابل، بعضی کشورهای حوزه اتحادیه اروپا برگزیت را فرصت مناسبی می دانند و می خواهند جای بریتانیا را گرفته و به قطب فناوری در اتحادیه اروپا تبدیل شوند. یکی از کشورهای داعیه دار پرچمداری حوزه تکنولوژی، فرانسه است.امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه همه کوشش خود را به کار گرفته تا این کشور به عنوان هاب و قطب استارتاپ در اروپا معرفی گردد. درهمین راستا چندی پیش در فرانسه Station F به عنوان بزرگ ترین مجموعه استارتاپی دنیا در پاریس رونمایی شد. این مجموعه با غول های فناوری دنیا همچون مایکروسافت و فیس بوک همکاری دارد و میزبان کارآفرینان و نخبگان دنیای خواهد بود تا به سمبل کارآفرینی در اروپا تبدیل گردد.

ازسوی دیگر به دنبال اجرای رفراندوم برگزیت در سال 2016، به کارگیری استعدادهای اروپایی ها در بریتانیا کمی سخت تر شده است و درمقابل، فرانسه برنامه ویزای چهارساله جدیدی برای فعالان برتر حوزه فناوری، زوج ها و فرزندان آنها دارد تا بتوانند براحتی و با بیشترین امکانات در فرانسه زندگی و کار نمایند.ناتالی نویک یکی از خبرنگاران و پژوهشگران حوزه فناوری که در زمینه برگزیت و تأثیر آن بر بخش های مختلف فناوری تحقیق دارد و تاکنون مقالات متعددی نیز نوشته است دراین باره می گوید: هرچند بریتانیا تاکنون بهترین و راحت ترین اکوسیستم برای استارتاپ ها بویژه شرکت هایی که در ابتدای راه قرار دارند محسوب می شد ولی احتمالاً بعد از برگزیت، فرانسه برای این استارتاپ ها جذاب تر خواهد بود. هرچند هنوز هم بسیاری از کارآفرینان و سرمایه گذاران به دولت بریتانیا چشم دوخته اند تا در دوران پس از برگزیت از شرکت های فناوری حمایت ویژه کند و باز هم بتوانند بدون دغدغه در بریتانیا کوشش داشته باشند ولی احتمالاً واقعیت چیز دیگری است. وی ادامه می دهد: بنیانگذاران استارتاپ ها بسیار انعطاف پذیر و باهوش هستند و اگر در بریتانیا دری به روی آنها بسته گردد می توانند پنجره ای را برای ورود به کشوری دیگر پیدا نمایند که البته این مقصد می تواند یکی از کشورهای اروپایی باشد. طبق گزارش این خبرنگار که در مجله خبری زد دی نت منتشر شده است، مقصد استارتاپ های بریتانیا در صورت اجبار به ترک بریتانیا، می تواند 10 کشور اروپایی باشد. طبق این گزارش، سرمایه گذاران به ترتیب در فرانسه، بریتانیا، آلمان، سوئد، اسپانیا، هلند، روسیه، فنلاند، سوئیس و ایرلند آماده هستند تا استارتاپ های بریتانیایی را با آغوش باز بپذیرند. البته همه چیز به این موضوع بستگی دارد که برگزیت چگونه بر فناوری بریتانیا تأثیر بگذارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7001

به "طوفانبرگزیت به استارتاپ ها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طوفانبرگزیت به استارتاپ ها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید