خبرنگاران گسترش زبان و ادب فارسی و ایران شناسی مهمترین مسئولیت وزارت علوم است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اهواز-خبرنگاران- وزیر علوم در پیامی به پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی گفت: وزارت علوم گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی را یکی از مسئولیت های اصلی دانسته و معرفی و تقویت مفاهیم والای ادبی این سرزمین مهرآیین،در گوشه گوشه گیتی را، گسترش زیبایی، والایی و فرزانگی می داند.

خبرنگاران گسترش زبان و ادب فارسی و ایران شناسی مهمترین مسئولیت وزارت علوم است

به گزارش خبرنگاران منصور غلامی روز سه شنبه در این پیام که به مناسبت گشایش پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی صادر کرد خطاب به استادان، پژوهشگران و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و شرکت کنندگان ایرانی و خارجی در دانشگاه شهید چمران اهواز، آورده است: خداوند دانایی و بینایی را شکرگزارم که بار دیگر شاهد برگزاری این نشست ارزشمند و تأثیرگذار با حضور استادان و پژوهشگران فرزانه ایرانی و خارجی هستم.

وی در ادامه این پیام ضمن قدردانی از مسئولان این دانشگاه جهت برگزاری این آیین ارزشمند افزود: نخست بر خود لازم می دانم که از تلاش و همت ستودنی تمامی مسئولان برگزاری، به ویژه دانشگاه دیرین و ارجمند شهید چمران اهواز، صمیمانه سپاسگزاری کنم که حق میزبانی این همایش والا را به نیکی و شایستگی ادا کردند و در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا، با بهره گیری از فضای مجازی، این چراغ پر فروغ را همچنان روشن و باب گفت وگو و هم اندیشی را باز نگه داشتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز امیدواری کرد که اینگونه برنامه های سترگ و پر ارج و پر اجر علمی و فرهنگی، زمینه ساز داد و ستدهای علمی و هم فکری های روزافزون بین پژوهشگران، صاحب نظران و ادیبان برجسته ایران و جهان شود و به موضوع مهم و پرافتخار ترویج زبان و ادبیات و فرهنگ گرانمایه ایرانی، بیش از پیش یاری نماید.

وی در ادامه گفت: انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با نیم قرن سابقه درخشان،دستاوردهای ارزشمندی در برگزاری نشست های ملی و بین المللی،نشر آثار علمی،نکوداشت عظیمان و مفاخر ادب و فرهنگ ایران زمین،گام های ارجمندی برداشته است.

اعزام بیش از 20 استاد و مدرس برای 30 کرسی در جهان

غلامی یاداور شد: این وزارتخانه از حدود 40 سال پیش بدین سوی، با اعزام حدود 300 استاد برای حدود 60 کرسی در دانشگاه های مختلف جهان، زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی را به خوبی گسترش داده و هم اکنون نیز این امر جزو برنامه های مهم و راهبردی ما است. خوشبختانه محدودیت های ناشی از کرونا نیز با وجود مشکلاتی که در پی داشت، نتوانست از شور و شوق این کار کارستان بکاهد و بیش از 20 استاد و مدرس برای حدود 30 کرسی در جهان اعزام شده اند.

وی در ادامه اشاره کرد: اکنون حدود 2 هزار و 500 دانشجوی خارجی در حال آموختن زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه های کشور هستند که سرمایه ارزنده ای برای فعالیت های فرهنگی، ملی و معنوی ایران محسوب می شوند و بر ما و شما است که این گنجینه عظیم و بی همتا را پاس بداریم و به رونق و رواج روز افزون و فروزانی چراغ آن همت بگماریم؛ استادان اعزامی، درواقع، کنندگان راستین و ارزنده فرهنگی و ادبی جامعه دانشگاهی ما در خارج از کشورند و نقش ماندگاری در معرفی پیشینه والای فرهنگی و ادبی و همچنین امروز پرافتخار و بالنده و تپنده این سرزمین ادب پرور ایفا می کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از این پیام آورده است: انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی نیز با نیم قرن سابقه درخشان، دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داشته و در برگزاری نشست های ملی و بین المللی، نشر آثار علمی و نکوداشت عظیمان و مفاخر ادب و فرهنگ ایران زمین، گام های مطمئن و ارجمندی برداشته و از همراهی و همدلی استادان و صاحب نظران بیشماری، بهره ها برده است. قدر زحمات دلسوزانه و مسئولانه فرزانگان را می دانم و به آینده این فعالیت درخشان و نویدبخش، چشم امید دارم؛ همه ما در این عرصه، مسئولیت تاریخی سترگی داریم و همدلی، همراهی و بذل توجه ویژه استادان و پژوهشگران گرانقدر، ما را در این راستا نورانی و فرحبخش، یاری و راهنمایی خواهد کرد.

وی در بخش پایانی این پیام، یاد و خاطره 2 فقید، زنده یادان دکتر عصمت اسماعیلی و دکتر زهرا استادزاده را گرامی داشته و آرزوی غفران و رضوان الهی برای آنان داشت و برای تمامی عزیزان و نیکان و رادان، آرزوی بهروزی و پدرامی و نیک فرجامی کرد.

زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی سزاوار ستایش است

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در این آیین گفت: زبان و ادب فارسی در فرهنگ سازی و گسترش معارف معنوی و آموزه های بشری، بسی ارجمند و سزاوار نازش و ستایش است.

غلامحسین خواجه افزود: مایه سربلندی است که به بهانه این رخداد بین المللی، از امروز تا هفتم اسفندماه، از کانون جوشان دانشگاه باسابقه شهید چمران اهواز، بوی خوش سخنان تازه استادان و پژوهشگران، در زمینه زبان و ادب کهنسال پارسی در سپهر علمی و فرهنگی ایران و جهان پراکنده می شود.

وی افزود: زبان فارسی، همچون ریسمانی بلند و مستحکم است که از دیرباز تا به امروز، اقوام و ملت های بسیاری را در پهنه گسترده ای از جهانی کهن و روزگار نو به هم پیوند داده است.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در کنار همبستگی فرهنگی که میوه خوشگوار این درخت بارآور بوده، ادب گران سنگ فارسی نیز بالیده و از سرچشمه های جوشان این زبان نیز فرهنگ و معارف اسلامی مایه گرفته و در حیات فرهنگی جهان، به ویژه جهان اسلام نقشی کارساز و پیش برنده بازی کرده است.

وی شرح داد: گردهمایی سالانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از رویدادهای ارزنده ای است که سهمی بسزا در هم رسانی تحقیقات و دستاوردهای علمی و پاسداشت تلاش ها و تکاپوهای فرهنگی استادان و پژوهشگران ایرانی و خارجی در پهنه زبان و ادب گرانقدر فارسی داشته و دارد.

خواجه گفت: جای بسی خرسندی است که دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان پانزدهمین دوره از این رخداد بین المللی است؛ دانشگاهی که یکی از قدیمی ترین گروه های زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی کشور در آن راه اندازی شده و استادانی برجسته در این دانشگاه، چندین نسل از دانشجویان علاقه مند به زبان و ادب فارسی را آموزش و پرورش داده اند که برخی از آنان اکنون به کسوت استادی در دانشگاه های سراسر کشور مفتخرند و افزون بر آن، خدمات علمی و پژوهشی ارزنده همکاران بخش زبان و ادبیات فارسی ما در حوزه تحقیقات و تألیفاتِ ادبی نیز شایان یادآوری و ارج گزاری است.

وی بیان نمود: در سه سال گذشته نیز، با هدف ترویج و آموزش زبان و ادب فارسی به دانشجویان، ایران دوستان و دیگر علاقه مندان خارجی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در این دانشگاه راه اندازی شده و گسترش فعالیت ها و خدمات آن در برنامه های راهبردی دانشگاه، جایگاهی درخور خواهد داشت.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اکنون که به علت بیماری جهانگیر کرونا، مجال حضور میهمانان گرامی پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی در خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز فراهم نیست و برنامه های ارزشمند این گردهمایی به ناگزیر به صورت برخط برگزار می شود؛ از همراهی تمامی استادان پیشکسوت و محققان باریک بین و نکته سنج که با ارسال نتایج پژوهش های خود بر غنای این محفل علمی ارزشمند افزوده اند، سپاسگزاری می کنیم.

وی افزود: امید است در سایه دانش، پژوهش و تلاش علمی استادان، محققان و دانشجویان، شاهد بالندگی و سربلندی روزافزون زبان، ادب و فرهنگ فارسی در سراسر گیتی باشیم.

پانزدهمین گردهمایی بین المللی زبان و ادب فارسی سه شنبه 28 بهمن ماه تا هفتم اسفندماه امسال به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می شود. با توجه به برگزاری این گردهمایی در بستر فضایی مجازی آیین گشایش آن با پیام های دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51708

به "خبرنگاران گسترش زبان و ادب فارسی و ایران شناسی مهمترین مسئولیت وزارت علوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گسترش زبان و ادب فارسی و ایران شناسی مهمترین مسئولیت وزارت علوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید