خبرنگاران تنها 10 درصد درآمد عشایر خراسان شمالی وابسته به دام نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تنها 10 درصد درآمد عشایر این استان وابسته به دام نیست و از محل فراوری صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می گردد.

خبرنگاران تنها 10 درصد درآمد عشایر خراسان شمالی وابسته به دام نیست

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: 90 درصد درآمد خانوارهای عشایری این استان از محل فروش دام و گوشت قرمز تامین می گردد که لازم است بر ایجاد تنوع در درآمد خانوارهای عشایری منطقه اضافه نموده گردد و این امر در دستور کار این اداره کل است.

وی با بیان اینکه 8 درصد از گوشت قرمز عشایر کشور در این استان فراوری می گردد، گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان 180 راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور 130 راس است.

پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد فراوری گوشت استان را فراوری می نمایند.

وی با بیان اینکه 3 درصد جمعیت استان خراسان شمالی را عشایر تشکیل می دهند، اضافه نمود: عشایر خراسان شمالی 1.8 درصد جمعیت عشایر کشور را شامل می شوند.

عشایر سالانه 10 هزار متر مربع انواع صنایع دستی فراوری دارند

قلی پور یکی از توانمندی ها و ظرفیت های خانوارهای عشایری این استان را در زمینه صنایع دستی دانست و اضافه نمود: این افراد سالانه بیش از 100 هزار متر مربع انواع صنایع دستی از جمله سفره کردی، جاجیم، گلیم، فرش کردی، کفش، کیف و سایر محصولات داری و غیر داری فراوری می نمایند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در راستای حمایت از صنایع دستی، بالا بردن درآمد خانوارهای عشایری و اشتغال پایدار هم اکنون 2 شرکت تعاونی زنان در استان ایجاد شده که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنان قرار می گیرد، این شرکت ها آموزش و بازاریابی فروش را بر عهده دارند و سالانه افزون بر سه هزار متر مربع فراوری انواع صنایع دستی دارند.

این مسئول بر حمایت از قشر فراوری نماینده عشایر در بخش های مختلف بخصوص در حوزه صنایع دستی تاکید نمود و اضافه نمود: 18 صندوق خرد نیز به این منظور در استان خراسان شمالی ایجاد شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه سفره سنتی دستبافت عشایر این استان به ثبت جهانی رسیده، گفت: فراوریات صنایع دستی این استان در نمایشگاه ها و جشنواره های کشوری و همچنین بین المللی شرکت داده می گردد که بعضاً بازار خوبی نیز پیدا نموده است.

قلی پور اضافه نمود: خانوارهای عشایری هم اکنون بیشتر درگیر فراوریات صنایع دستی خودمصرفی هستند اما ظرفیت و پتانسیل زیادی برای فراوری این محصولات برای فروش و افزایش درآمد خانوار نیز در آنان وجود دارد.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می نمایند.

3007/ 5132

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8898

به "خبرنگاران تنها 10 درصد درآمد عشایر خراسان شمالی وابسته به دام نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تنها 10 درصد درآمد عشایر خراسان شمالی وابسته به دام نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید