خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - اسم نوروز که می آید دل آدم ها پر می کشد، فکرها، آرزوها بیقرار بیرون پریدن می گردد، از دریچه ها، از کوچه ها، شهرها. اسم بهار که می آید آدم هوای رفتن به سرش می زند؛ رفتن به باغ، کوه، صحرا، رفتن به سفرهای دور، حتی رفتن به پارک سر خیابان...

خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است

بهار وقت رفتن است، به هرجا که اینجا نیست. آدمها همواره در دالانهای تاریک آرزوهای شان هوای رفتن دارند اما بهار که می رسد انگار ماندن سخت تر می گردد. بقول سعدی وقت آن است که مردم ره صحرا گیرند/ خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است.

سال جاری اما دومین بار است که زمین گردشش را به مدار ستاره آتشینش کامل می نماید بی آنکه دل آدمها از اندیشه رفتن لرزیده باشد. مجال سفر به دور و نزدیک، فضای خیمه زدن در دشت و صحرا و توان دل سپردن به باد بهار حتی به قدر رفتن تا بوستان سر خیابان با بیم و خطر همراه است. عده ای با احتیاط گام به بیرون می گذارند و عده ای هم امنیت ماندن در خانه را به خطرهای راه فزونی می دهند و با وحشی بافقی هم صدا می شوند که : صد فصل بهار آید و بیرون ننهم گام/ ترسم که بیایی تو و در خانه نباشم.

بهار 1400 رسید و تو اهل رفتن باشی یا ماندن، بر امواج سنگین گذرِ زمان پیش خواهی رفت؛ یعنی در خانه یا جاده، در دل صحرا یا گوشه انزوا، همچون همگان، زمان برتو میگذرد و لحظه ای از رفتن بازنمی ماند. پس خوشا پرکشیدن، خوشا رهایی.. حتی اگر ماندن در خانه را برای آغاز تقویم جدید انتخاب می کنی.

فرزند آدم است و زنده بودنش در جاری بودن و دل به باد سپردن شکل می گیرد و معنا می یابد. وقتی دل به مانداب می سپارد، روحش ذره ذره از حس گرم زندگی تهی می گردد و آنچه به جا می ماند چیزی نیست جز خطوط گم و ناپیدایی، در رسوب غم روزان و شبان... تقویم ورق می خورد، سال نو می گردد، عمر می گذرد، و انسان در زندان اندوه و تنهایی پیر می گردد، اگر شمعی نیفروزد، حتی در سردترین شبها، تاریک ترین شبها،

اگر فریادی برنیاورد؛ حتی در برهوت بی انسان،

اگر قدم در راه نگذارد؛ حتی بر جاده های بی بازگشت...

ای دل من گرچه در این روزگار

جامه رنگین نمی پوشی به کام

باده رنگین نمی بینی به جام

نقل و سبزه در میان سفره نیست

جامت از آن می که می باید تهی است

ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم

ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب

ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار...

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53562

به "خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید