فراوری ارقام مختلف گیاهان زینتی با استفاده از تکنیک های کشت بافت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر مرکز واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی با اشاره به اینکه شرکت های مستقر در این پارک با توجه به گسترش صنایع مختلف در استان بیشتر بر زمینه های فنی و مهندسی متمرکز شده اند، گفت: طراحی و ساخت اولین فریز درایر یا خشک کن انجمادی دارویی در مقیاس صنعتی در کشور، ساخت دستگاه فراوری اسانس با استفاده از روش سیال فوق بحرانی، فراوری کیت های بررسی آب و فاضلاب مورد استفاده در دستگاه های اسپکتروفوتومتر برای اولین بار در کشور، فراوری ارقام مختلف گیاهان زینتی با استفاده از تکنیک های کشت بافت، طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات حوزه راه سازی و ایمنی راه ها، از مهم ترین دستاوردهای این شرکت هاست.

فراوری ارقام مختلف گیاهان زینتی با استفاده از تکنیک های کشت بافت

مجید شمسی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان مرکزی از شهریور 81 بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی تصویب شده و جزو اولین پارک های علم و فناوری کشور به شمار می آید، اظهار کرد: همچنین در دسته بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزو پارک های علم و فناوری سطح یک هستیم.

وی درباره آمار پذیرش شرکت ها در این پارک گفت: از بدو تأسیس پارک تاکنون بیش از 520 شرکت و واحد فناور در این مرکز پذیرش و از خدمات و حمایت های این پارک بهره مند شده اند. در حال حاضر قریب به 160 (حدود 157) شرکت در پارک مستقرند که از این تعداد، 103 شرکت نوپا و هسته فناور در مرکز رشد واحدهای فناوری پارک مستقر هستند و 55 شرکت فناور رشد یافته در قالب واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ صنعتی، شرکت های رشد یافته فناور و شرکت های ارائه دهنده خدمات توسعه کسب و کار در پارک استقرار دارند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی در مورد آمار تعداد شرکت های دانش بنیان این استان، بیان کرد: در حال حاضر در استان مرکزی 82 شرکت دانش بنیان پیروز به اخذ تأییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند که از این تعداد 30 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مرکزی و مرکز رشد واحدهای فناوری این پارک مستقر هستند.

شمسی با اشاره به اینکه ارزیابی شرکت ها جهت اخذ مجوز دانش بنیان از سویکارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می گردد، ادامه داد: پذیرش و حضور شرکت ها در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، الزاماً احتیاجمند اخذ مجوز دانش بنیان نیست. شرکت های متقاضی در صورت ارائه ایده مبتنی بر فناوری و دارای ارزش تجاری سازی می توانند پس از ارزیابی و داوری ایده و تیم کاری شرکت، مجوز پذیرش و استقرار در یک مرکز رشد یا پارک علم و فناوری را با توجه به زمان ثبت شرکت و همچنین گستردگی و نوع فعالیت خود اخذ نمایند.

وی اضافه نمود: این شرکت ها می توانند بر اساس ماده 9 قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، از حمایت های ذیل این قانون به واسطه پذیرش و حضور در پارک علم و فناوری بهره مند شوند.

بهره گیری از‬ روش‬ های‬ نوین‬ تکثیر گیاهان و ماهیان زینتی

مدیر مرکز واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی زمینه اصلی فعالیت شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان مرکزی را عمدتاً در حوزه فنی و مهندسی بیان کرد و شرح داد: در استان مرکزی صنایع فلزی و صنایع شیمیایی، شرکت های صنعتی کوچک و متوسط در زمینه های ساخت و فراوری ماشین آلات صنعتی، صنایع مرتبط با آلومینیوم، صنایع ریلی، فراوری مواد شیمیایی، مواد و متالورژی، برق، الکترونیک، اتوماسیون و فناوری اطلاعات، گسترش یافته و شرکت های متمرکز بر این حوزه ها بیشترین فراوانی را دارند.

شمسی در همین زمینه یادآور شد: از دیگر زمینه های فعالیت شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان مرکزی؛ کشاورزی، بیوتکنولوژی، فراوری و فرآوری گیاهان دارویی، محیط زیست و تجهیزات پزشکی است.

مدیر مرکز واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی ضمن اشاره به فعالیت بعضی شرکت های مستقر در پارک در زمینه فراوری گیاهان زینتی، شرح داد: شهرستان محلات در استان مرکزی، یکی از مهم ترین قطب های فراوری گل و گیاه و ماهیان زینتی است. بر این اساس تعدادی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان مرکزی و مرکز رشد این پارک با به کارگیری روش های نوین در فراوری گیاهان زینتی از جمله کشت بافت و بیوتکنولوژی کشاورزی، پیروز به تکثیر و فراوری بعضی گونه های گیاهان زینتی از جمله ارکیده، بنفشه آفریقایی، رز و گل محمدی شده اند. این در حالی است که شرکت های فوق در بخش فراوری ماهیان زینتی نیز روش های نوین تکثیر را به کار گرفته و اقدام به تکثیر بعضی گونه های سخت تکثیر ماهیان زینتی نموده اند.

تأمین احتیاجهای صنایع ریلی

شمسی، صنایع ریلی را یکی دیگر از پتانسیل های صنعتی استان مرکزی برشمرد و بیان کرد: تعدادی از شرکت های دانش محور در این زمینه به همت دانش آموختگان دانشگاهی و با حمایت های مرکز رشد واحدهای فناوری پارک، ایجاد شده و در حال حاضر بسیاری از احتیاجهای صنعت ریلی کشور از جمله تعمیر چرخ و محور واگن و سیستم ترمز را مرتفع می نمایند.

وی توضیح داد: بازسازی چرخ های فلزی واگن احتیاج به فرآیند خاصی دارد که قبلاً با دستگاه های گران قیمت خارجی انجام می شد. در حال حاضر یکی از شرکت ها دستگاه تراش چرخ محور قطار را ساخته و از آن بهره برداری می نماید؛ بنابراین در حوزه صنایع ریلی خدمات بسیاری در کشور خودمان ارائه می گردد و دیگر به کشورهای شرق اروپا، چین و روسیه وابسته نیستیم.

ساخت اولین خشک کن انجمادی دارویی در مقیاس صنعتی

مدیر مرکز واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی با اشاره به بعضی از مهم ترین دستاوردهای شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در مرکز رشد و پارک علم و فناوری استان مرکزی، گفت: طراحی و ساخت اولین فریز درایر یا خشک کن انجمادی دارویی در مقیاس صنعتی در کشور، ساخت دستگاه فراوری اسانس با استفاده از روش سیال فوق بحرانی، فراوری کیت های بررسی آب و فاضلاب مورد استفاده در دستگاه های اسپکتروفوتومتر برای اولین بار در کشور، فراوری ارقام مختلف گیاهان زینتی با استفاده از تکنیک های کشت بافت، طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات حوزه راه سازی و ایمنی راه ها، از جمله مهم ترین دستاوردهای شرکت های فناور مستقر در پارک است.

شمسی، درباره خشک کن انجمادی شرح داد: این دستگاه کاهش دما و انجماد را در خلاء انجام می دهد و کل رطوبت میان بافتی، چه در گیاه چه در بافت پروتئینی یا گوشتی را تخلیه می نماید و سپس انجماد صورت می گیرد.

وی ادامه داد: یک شرکت مستقر در پارک، سال گذشته توانست اولین فریزر درایر دارویی کشور در اشل صنعتی را بسازد و به مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تحویل دهد. این دستگاه برای فراوری داروی فاکتور 8 مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به این موضوع می تواند یک احتیاج اساسی و جدی را در کشور مرتفع کند.

استخراج اسانس گیاهان با کیفیت و ارزش اضافه نموده بالا

مدیر مرکز واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی سپس به فراوری اسانس گیاهی و ارزش اضافه نموده بالای آن اشاره و تشریح کرد: در روش های سنتی فراوری اسانس گیاهی، گیاهان را تحت فشار دما قرار داده و اسانس آن ها را خارج می نمایند. در این روش ساختار مولکولی اسانس نسبت به گیاه دچار تغییر می گردد.

شمسی ادامه داد: شرکتی با استفاده از روش های سیال فوق بحرانی دستگاهی را ساخته که می تواند اسانس را با شرایط بهینه و کیفیت بسیار بالاتر استخراج کند و ارزش اضافه نموده بالاتری نیز داشته باشد.

ایجاد اشتغال مستقیم برای 938 نفر طی سال گذشته / برنامه برای ایجاد یک مرکز رشد تخصصی

وی در ادامه یکی از مهم ترین اهداف پارک علم و فناوری استان مرکزی و مراکز رشد آن را حمایت از توسعه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی این استان عنوان نمود و اضافه نمود: سعی داریم به وسیله ایجاد شرایط حمایتی و زیرساخت مناسب، به ایجاد کسب و کارهای دانش محور و فناور یاری کنیم.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی با بیان اینکه تا سرانجام سال 97، برای 938 نفر در شرکت های مستقر در پارک استان مرکزی اشتغال مستقیم ایجاد شده است، بیان کرد: سال جاری به پیروی از رسالت پارک که به آن در سطور فوق اشاره شد، موضوع توسعه اشتغال، به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، به وسیله حمایت از شکل گیری شرکت های دانش بنیان به طور جدی پی گرفته می گردد.

شمسی در سرانجام، ارزش صادراتی محصولات شرکت های فناور این پارک در سال گذشته به خارج از کشور را بیش از 2 میلیون یورو بیان کرد و اضافه نمود: ایجاد مرکز رشد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مرکز توسعه نوآوری نیز در دستور کار پارک علم و فناوری استان مرکزی قرار گرفته است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8363

به "فراوری ارقام مختلف گیاهان زینتی با استفاده از تکنیک های کشت بافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ارقام مختلف گیاهان زینتی با استفاده از تکنیک های کشت بافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید