بی توجهی به ظرفیت های روستای شهبابک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کاظم گلخنی - خبرنگار: روستای شهبابک با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر در 30 کیلومتری شهرستان بشاگرد و در ارتفاعات این منطقه واقع شده است.

بی توجهی به ظرفیت های روستای شهبابک

همین ویژگی نیز سبب شده در گرم ترین روزهای مرداد که فصل خرماپزان هرمزگان است، مردم این منطقه شاهد بارندگی های گاه و بیگاه باشند. شهبابک در همسایگی پرآب ترین رودخانه استان دهندر واقع شده است و به همین دلیل این روستای پرآب، قطب کشاورزی بشاگرد نامیده می گردد. عضو شورای اسلامی روستا در این باره به خبرنگاران گفت: شهبابک یکی از پرآب ترین رودخانه های شهرستان و استان را در همسایگی خود دارد ولی سد مخزنی و کشاورزی ندارد. اگر سازه آبخیزداری یا سد در این منطقه ایجاد گردد به طور حتم میزان فراوریات کشاورزی شهبابک چند برابر خواهد شد. عباس شاهویی همچینن اضافه نمود: از جمله محصولات مهم شهبابک خرمای عالی و باکیفیتی است که به زعم کارشناسان در حد خرمای بم خوش طعم است.

  • خرمای مرغوب و ارزآور

شاهویی ادامه داد: با این که محصول خرمای این منطقه به دلیل پرآب بودن روستا بسیار باکیفیت است، علاوه بر این که سردخانه کشاورزی در این منطقه وجود ندارد در زمینه بسته بندی شکیل خرما نیز حامی و سرمایه گذار نداریم. به گفته وی همین عوامل سبب شده این محصول ارزشمند که می تواند وارد بازارهای خارجی گردد و ارزآوری کند به صورت فله ای و ارزان از سوی واسطه ها خریده می گردد.

  • ظرفیت های توریستی منطقه

عضو شورای روستا اظهار داشت: بهترین محصولات ارگانیک کشاورزی منطقه محصول شهبابک است که می توان به فراوری سالانه صدها تن سیب، گلابی، انار، انگور و انجیر اشاره نمود؛ همچنین از سیر شهبابک می توان برای استفاده در بهترین ترشی (کلثوم کاملیا) میناب نام برد و آن را تبدیل به یک برند کرد.

شاهویی با اشاره به ارزشمند بودن زمین کشاورزی در منطقه کوهستانی شهبابک اضافه نمود: زمین کشاورزی در مناطق کوهستانی بسیار ارزشمند است. ایجاد دیوار چینی اطراف باغ ها و کندن کوه و صاف کردن زمین آن هم بدون تجهیزات امروزی کار دشواری است که در گذشته توسط این مردم سخت کوش اجرا شده است. شاهویی ادامه داد: شهبابک ظرفیت منطقه توریستی و گردشگری را دارد. سرسبز و پرآب بودن منطقه، داشتن آب شرب عالی و باکیفیت چشمه می تواند محل خوبی برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران علاقه مند به ایجاد کارخانه آب معدنی باشد.

  • روند کند اشتغال زایی

شاهویی با انتقاد از روند کند اشتغال زایی در بشاگرد اظهار داشت: شهبابک بیش از 50 جوان تحصیل نموده اما بیکار دارد. این در حالی است که با احداث یک کارگاه فرش، بانوان هنرمند روستا توانستند در مدت 6 ماه، تعدادی فرش 6 متری ببافند. این بانوان باوجود وعده متولیان این حوزه از جمله اداره صمت همچنان بدون بیمه و با پایین ترین دستمزد کار می نمایند. وی اضافه نمود: یکی از جوانان بااستعداد روستا مزرعه پرورش کندوی عسل راه اندازی نموده و عسل باکیفیتی در روستای شهبابک فراوری می نماید. با همین اقدام در صورت حمایت می توانیم زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

عضو شورای شهبابک گفت: ما در زمینه دامداری، مرغداری و مزارع فراوری عسل در روستا به راحتی می توانیم اشتغال پایدار و بدون خروج ارز ایجاد کنیم اما همه این موارد احتیاج به حمایت مسئولان دارد. شاهویی گفت: در بخش ورزش در سال های گذشته، شاهد تبعیض هایی در زمینه ایجاد یرساخت های ورزشی در بشاگرد بوده ایم. وی با گلایه از تبعیض نهادهای متولی از اختصاص اعتبارات ورزشی برای منطقه اضافه نمود: متأسفانه با پیگیری های فراوانی که تاکنون اجرا شده، یک سالن ورزشی هم در روستا ساخته نشده است. در حالی که هر سال با هزینه اهالی و ورزشکاران روستا، جشنواره های ورزشی در این روستا برگزار می گردد.

  • 20 سازه آبخیزداری

در همین ارتباط روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان اظهار داشت: در سال 97 حدود 20 سازه آبخیزداری به ظرفیت کلی 60 هزار متر مکعب در حوزه شهبابک با مشارکت اداره کل منابع طبیعی استان و اهالی شهبابک اجرا شده است. فروغ مسلم زاده اضافه نمود: یک سازه آبخیزداری بزرگ هم در سفر استاندار برای این روستا مصوب شد که ما برآورد اقتصادی آن را به سازمان مدیریت اعلام نموده ایم و سال جاری تامین اعتبار و اجرا خواهد شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 10455

به "بی توجهی به ظرفیت های روستای شهبابک" امتیاز دهید

1 کاربر به "بی توجهی به ظرفیت های روستای شهبابک" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به ظرفیت های روستای شهبابک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید