بعضی ناشران در قیمت گذاری کتاب زیاده روی می نمایند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شادی پیروزی، مدیرمسئول انتشارات فرهنگ ایلیا در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره پیش بینی شرایط فراوری کتاب در 6 ماهه دوم سال در صورت تداوم شیوع ویروس کرونا، بیان نمود: با توجه به شرایط فعلی، پیش بینی 6 ماه دوم سال برای ناشران مشکل است. برای تجدید چاپ به دلیل قیمت کاغذ، دست نگه داشتم علاوه براین انتشار کتاب های چاپ نخست را نیز به تعویق انداخته ام. معتقدم شرایط فعلی بازار نشر، فقط ناشی از شیوع ویروس کرونا نیست؛ بلکه مسائل مالی نیز در ایجاد این شرایط موثر است.

بعضی ناشران در قیمت گذاری کتاب زیاده روی می نمایند

وی اضافه کرد: جریان فراوری کتاب در شرایط فعلی بسیار سخت شده و هرچند ناشران تخصصی، مثل فرهنگ ایلیا از وجود مشتریان خاص خود بهره می برند اما به نظر می رسد، آسیب شدید به نشر، ناشی از کاهش قابل توجه مشتری کتاب فروشی ها است که توان درخواست کتاب را از دست داده اند. البته نباید تاثیر صندلی کمرنگ ناشران شهرستانی در شبکه توزیع کتاب را نادیده گرفت.

پیروزی ادامه داد: حتی اگر کتاب ناشران در کتاب فروشی ها فروخته گردد، چک های طولانی مدت نشان می دهد کتاب فروش ها، زیر فشار زیادی قرار دارند؛ بنابراین ناشران برای حفظ تعامل با کتاب فروشان باید به قول معروف هوای آن ها را داشته باشند.

مدیر نشر فرهنگ ایلیا درباره سیاست های قیمت گذاری کتاب، گفت: کوشش کردیم با کمترین افزایش قیمت، ادامه بدهیم؛ هرچند این سیاست به ضرر ناشر تمام می گردد اما این اقدام فقط و فقط برای دسترس پذیری کتاب ادامه دارد. به عبارت دیگر؛ اگر قرار باشد کتاب فراوری گردد اما در انبار باقی بماند و عرضه نگردد، بی تردید ظلم بزرگی به خودم، پدید آور و جامعه مخاطب روا داشته ام. همواره این سیاست را در اداره نشر دنبال نموده ام؛ چراکه تبدیل شدن کتاب به کالای لوکس همواره دغدغه من بوده است.

پیروزی درباره رفتار ناشران در مشخص قیمت کتاب، بیان نمود: به نظر می رسد بعضی از همکاران در قیمت گذاری زیاده روی می نمایند. معتقدم با وجود همه مسائل می توان در مشخص قیمت نهایی مراعات حال همدیگر را داشته باشیم؛ چراکه در شرایط عادی جامعه کتابخوان ایران قابل توجه نبود و اگر قیمت ها در شرایط فعلی سرسام آور افزایش پیدا کند، این جامعه کوچکتر خواهد شد.

پیروزی به تاخیر در افتتاح کتاب فروشی فرهنگ ایلیا اشاره و بیان نمود: با توجه به شرایط فعلی بازار کتاب، هنوز پیروز به افتتاح کتاب فروشی فرهنگ ایلیا نشده ام؛ هرچند به روش های مختلف مثلا عرضه کتاب امانی هم فکر کردم اما از شرایط بازار کتاب در آینده اطمینان ندارم.

وی اضافه کرد: با عشق و علاقه ساختمان کتاب فروشی را ساختم و برای افتتاح در پاییز برنامه ریزی نموده بودم. مردم گیلان مردم کتابخوانی هستند و با وجود مسائل متعدد هنوز جریان مطالعه در این استان وجود دارد و به عنوان یک ناشر همواره مدیون این مردم هستم اما رصد فعالیت کتاب فروشی ها نشان می دهد نمی توان درباره آینده با اطمینان صحبت کرد.

مدیر نشر فرهنگ ایلیا ادامه داد: کتاب فروشی فرهنگ ایلیا کافه کتاب خواهد بود و علاقه مندم جریان گردش کتاب را در آن جریان پیدا کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40525

به "بعضی ناشران در قیمت گذاری کتاب زیاده روی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی ناشران در قیمت گذاری کتاب زیاده روی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید