ایجاد دوره های کوتاه مدت حرفه ای به یاری دستگاه شبیه ساز جراحی چشم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا زالی امروز در مراسم رونمایی دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه نمود: دستگاه شبیه ساز یکی از مهمترین همکاری های پزشکی و فنی و مهندسی است که میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف اجرا شده است.

ایجاد دوره های کوتاه مدت حرفه ای به یاری دستگاه شبیه ساز جراحی چشم

وی گفت: یکی از مهمترین کارها در حوزه سلامت احتیاجسنجی میان احتیاج کاربران حوزه سلامت و توانایی حوزه فنی و مهندسی است که طراحی شبیه ساز یکی از بهترین کاربست های حوزه احتیاجسنجی و احتیاجمندی است. ضمن اینکه آب مروارید یا کاتاراکت یکی از مسائل مبتلا به حوزه سلامت کشور است. از هر یک میلیون نفر حدود 6 هزار عمل جراحی کاتاراکت انجام می گردد.

زالی اظهار داشت: آب مروارید یا کاتاراکت در کشور ما رو به رشد است و یکی از معضلاتی است که با آن روبرو ایم و چند علت نیز دلیل این رشد است. یکی از مسائل این است که کشور ما آفتاب خیز است و فرهنگ روبرو مسلح با آفتاب در کشور ما وجود ندارد و صدمات بیولوژیک و سلامت از نور شدید خورشید را با آن روبرو ایم.

وی گفت: تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و تروما خیز بودن کشور ما نیز از دیگر عوامل موثر در آب مروارید است. تروما و صدمات به سر و صورت یکی از مهمترین عوامل بروز آب مروارید است. ضمن اینکه بیماری کاتاراکت بیماری اضمحلالی دوران سالمندی است و به دلیل صعودی بودن تعداد سالمندان این بیماری نیز گسترش می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده نابه جا از کورتون و داروهای استروئیدی خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. همچنین دیابت نیز با توجه به جمعیت پیش دیابتی زیادی که در کشور موجود است این ابتلا را افزایش می دهد.

وی یکی از مزیت های دستگاه شبیه ساز را ایجاد فضای واقعی برای جراحی و آموزش مناسب دستیاران برشمرد و گفت: جراح امکان ثبت دارد و همچنین امکان تصحیح فرآیند آموزش وجود دارد و امکان تطبیق افراد با یکدیگر نیز وجود دارد و در نهایت به آموزش بهتر جراح یاری می نماید.

زالی با اشاره به اهمیت آموزش صحیح جراحان چشم گفت: حراجی آب مروارید در کشور به وفور و به سادگی قابل انجام است اما اگر با کیفیت انجام نگردد با عوارضی مشکل ساز روبرو می گردد. هر حراج 14 وظیفه دارد که تحقیقات نشان داده است 53 خطای انسانی در این 14 وظیفه ممکن است مشکل ایجاد کند. همچنین بیش از 80 درصد عوارض آب مروارید می تواند ناشی از عملکرد جراح باشد.

وی گفت: در آنالیز عوارض جراحی آب مروارید چند شاخص از جمله بیماری فرد، بیماری چشمی فرد و نوع کاتاراکت اهمیت دارد. به همین منظور عملکرد جراح بسیار اهمیت دارد و با شبیه ساز و آموزش جراح مهارت جراح بالا می رود و عوارض کاهش می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ایجاد دوره های کوتاه مدت حرفه ای برای چشم پزشکان و دستیاران چشم به منظور استفاده از شبیه ساز جراحی آب مروارید اطلاع داد و گفت: تمامی این گروه می توانند با این دستگاه آموزش ببیند و از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گواهی حرفه ای دریافت نمایند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20918

به "ایجاد دوره های کوتاه مدت حرفه ای به یاری دستگاه شبیه ساز جراحی چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد دوره های کوتاه مدت حرفه ای به یاری دستگاه شبیه ساز جراحی چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید