انواع کباب ایرانی ؛ 17 کباب ایرانی با گوشت، مرغ و ماهی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کباب غذای ملی ایرانی است که در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. انواع کباب ایرانی با گوشت مرغ و گوشت قرمز و جدیدا حتی با ماهی نیز تهیه و سرو می شوند. ما در این مطلب سعی داریم تا معروف ترین انواع کباب ایرانی با تصویر را در این مطلب ارائه کنیم؛ همراه ما باشید.

انواع کباب ایرانی ؛ 17 کباب ایرانی با گوشت، مرغ و ماهی

انواع کباب ایرانی

1. کباب کوبیده سنتی و اصیل ایرانی

اگر کباب کوبیده دوست دارید، باید بدانید که این غذا را مدیون ناصرالدین شاه هستیم. او به واسطه آبا و اجداد قفقازی اش، دستور پخت نوعی کباب را با خود به ایران آورد. آشپزهای خلاق ایرانی هم آن را به شکل امروزی چلوکباب کوبیده تغییر دادند.

کوبیده درست کردن در خانه کمی ترفند نیاز دارد تا شما خوشمزه ترین کباب کوبیده را تهیه کنید. طرز تهیه کباب کوبیده خوشمزه با تمام فوت و فن ها را در انگیزه بخوانید و خود را مهمان یک کوبیده مشتی و خوشمزه کنید.

2. کباب کوبیده مرغ

کباب مرغ یا بهتر بگوییم کوبیده مرغ چند سالی است که جای خود را در سفره های ایرانی باز کرده است. برخی به دلیل بیماری از خوردن گوشت قرمز منع می شوند و اینجاست که احتمالا جرقه درست کردن کباب مرغ در ذهن کسی خورده است! خوش بین باشیم!

بهرحال کوبیده مرغ اگر به خوبی طبخ گردد، بسیار لذیذ و خوشمزه است.

3. کباب بختیاری

پشت نام گذاری کباب بختیاری یک داستان جالب وجود دارد. یک روز یکی از ایل های بختیار مهمان ویژه ای داشتند و می خواستند برای مهمانشان سنگ تمام بگذارند و کباب درست کنند. به علت برخی اتفاقات ناگهان متوجه کم بودن مقدار گوشت هایشان شدند و برای حفظ ابرو و زیاد بودن حجم غذا در سیخ های کباب یکی در میان از گوشت و مرغ استفاده می کنند. این نوع کباب به علت ترکیبی بودن و تفاوت مورد استقبال بالایی قرار می گیرد و امروزه هم یکی از کباب های پر طرفدار در سفره های ایرانی است.

طرز تهیه کباب بختیاری زغالی و تابه ای به صورت تصویری را در این مطلب دنبال کنید.

4. کباب چنجه

گوشت سنتی مورد استفاده برای چنجه گوشت بره است. مواد لازم برای این نوع کباب شامل گوشت بره، روغن زیتون، آب لیمو، نمک و فلفل می گردد. گوشت در ترکیب مواد مذکور مزه دار میگردد. چنجه معمولاً با پلو، گوجه فرنگی کبابی و پیاز خام سرو می گردد. تلفظ چنجه در گویش های محلی متفاوت است. (تلفظ صحیح این کلمه کنجه میباشد و در زبان آذربایجانی چنجه تلفظ میگردد و در برخی شهر های ایران نیز متاثر از زبان آذربایجانی چنجه تلفظ میگردد.)

5. کباب برگ

کباب برگ از جمله کباب های مورد علاقه ایرانی هاست که معمولا در رستوران ها سرو می گردد. با وجود تصوری که مردم از سخت بودن مراحل تهیه کباب برگ دارند اما خبر خوب این است که می توانید با رعایت برخی نکات به راحتی یک کباب برگ مجلسی و رستورانی خوشمزه در خانه درست کنید. کباب برگ خانگی هم سالم تر و هم به صرفه تر است. برای تهیه کباب برگ باید از یک روز زودتر شروع به کار کرد و گوشت را یک روز قبل در مواد خواباند.

طرز تهیه کباب برگ خوشمزه خانگی را در این مطلب دنبال کنید.

6. جوجه کباب

رقابت بین جوجه کباب و چلو کباب بسیار بالا است. هردوی این مدل کباب ها بسیار خوشمزه بوده و درواقع می توان گفت که امروزه جوجه کباب در کنار چلو کباب بخش جدا نشدنی میهمانی و ها مجالس عروسی و شادی است. برای جوجه کباب شما باید قطعات گوشت مرغ را در محلول پیاز، لیموترش وغیره قرار دهید و برای مدتی صبر کنید تا مزه این موارد به خوبی جذب قطعات مرغ شوند.

طبخ جوجه کباب در منزل مانند طبخ کباب کوبیده کار بسیار راحتی است. شما می توانید به راحتی یکی کباب پز خانگی تهیه کنید و با استفاده از آن اقدام به طبخ جوجه کباب نمایید. ترکیب جوجه کباب و کباب کوبیده که در کباب پز خانگی طبخ شده اند در سفره های غذا بسیار خوشمزه و دل چسب بوده و این ترکیب کباب خوشمزه هر میهمانی را به وجد می آورد. شما می توانید جوجه کباب را به صورت با استخوان و بدون استخوان طبخ کنید.

7. کباب قفقازی

صفی از فلفل دلمه ای پشت سر چنجه راسته گوساله و بعد یک قطعه مرغ باهم، ترکیبی ایده آل به معنای کباب قفقازی می سازد. این کباب هم یکی از خوشمزه ترین انواع کباب ایرانی است که طرفداران زیادی دارد.

8. کباب ترش گیلانی

کباب ترش امروزه در همه مناطق شمالی کشور درست می گردد و یکی از غذا های پرطرفدار و محبوب در خطه شمال کشور است، ولی در مناطق مختلف شمال به سبک های متنوعی درست می گردد. تفاوت این غذا در مناطق مختلف، بستگی به سبزی محلی استفاده شده در آن دارد. معمولا کباب تری یا ترشه کباب ازگوشت گوسفند یا گوساله، گردوی چرخ شده، رب انار، پیاز، سیر، روغن زیتون یا مایع، جعفری، گشنیز، مرزه، ترخون، نمک و فلفل تهیه می گردد.

9. کباب بناب

اصالت کباب بناب به آذربایجان بر می گردد. اندازه این کباب ها بین 60 سانتی متر تا 1 متر متغیر است. افرادی که در درست کردن این کباب تبحر دارند می گویند سخت ترین قسمت درست کردن این کباب به سیخ کشیدن آن است.

10. کباب شیشلیک

شیشیلیک بسیار لذیذ است. این کباب که از دنده گوساله یا گوسفند تهیه می گردد، درواقع همان کباب دنده است. برای این که دنده های گوسفندی مزه دار شوند باید پیاز، ادویه و آب لیمو را آماده و به آن ها اضافه کنید. مطمئن باشید که این یکی از خوشمزه ترین ترکیب های غذایی تاریخ آشپزی تان خواهد بود. خوردن کباب دنده که یکی دیگر از آن غذاهای معروف و تجملاتی است، به خاطر داشتن استخوان با دست خورده می گردد که بسیار دلچسب و لذت بخش است.

11. دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب یکی دیگر از کباب های خوشمزه و لذیذ ایرانی است که خاستگاه آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی گردد. دنده کباب همانطور که از اسم آن پیداست از گوشت دنده گوسفند تهیه می گردد. و به همراه پیاز و سیر و دیگر طعم دهنده ها طعم دار می گردد. دنده کباب یکی از غذاهای مهم شهر کرمانشاه است، که در مهمانی ها یا مجالس مهم سرو می گردد.

12. کباب سلطانی

یکی از لاکچری ترین انواع کباب ایرانی را می توان کباب سلطانی نامید. اسم این کباب نمایانگر ویژگی های یکی از بهترین انواع کباب ایرانی است. ترکیب دو کباب خوشمزه که درواقع نوعی غذای شاهانه را تشکیل می دهد. ترکیب کباب برگ و کباب کوبیده باعث می گردد که هر فردی پای میز غذا قرار دهد.

کباب سلطانی از قدیم به عنوان یکی از انواع کباب ایرانی و در گروه کباب خوشمزه در ایران قرار می گیرد. این کباب در مجالس، رستوران ها، مهمانی های مهم و حتی دورهمی های شاهانه استفاده می شده است. این کباب به این دلیل نام سلطانی بر روی آن قرار داده شده که بسیار تجملاتی، خوشمزه و دل چسب است.

13. ماهی کباب

این کباب خوش طعم که معمولا در شهر های ساحلی ایران رواج دارد یکی از کباب های لذیذ ایرانی است که با انواع ماهی از جمله سالمون، شیر ماهی، قزل آلا و… تهیه می گردد.

14. کباب دوش

کباب دوش شمالی بوده و از پشت گردن و دوش گاو تهیه می گردد و به دلیل دارا بودن رگه های چربی لذیذی که در آن موجود است لذت کباب را دوچندان می کند اندازه های آن هم مانند چنجه دارای برش های متوسط است.

15. دنده کباب گوسفندی

آخرین کباب ایرانی دنده کباب گوسفندی است که بی شباهت به شیشلیک نیست؛ همان طور که از نام این کباب پیداست مواد لازم برای تهیه آن دنده گوسفند است که با موادی نظیر پیاز و ادویه و آب لیمو مزه دار می گردد و به همراه نان یا برنج سرو می گردد.

16. کباب تابه ای مرغ یا گوشت

تاوا کباب کبابی است که در تابه پخته می گردد؛ این کباب به طور سنتی در تنور پخته شده و با کمی تفاوت در مدل پخت، به کباب دیگی، کباب تابه ای و … معروف است. مواد اولیه کباب تابه ای، گوشت چرخکرده، پیاز و رب و گوجه فرنگی است. طرز تهیه تاوا کباب تبریز یا کباب تابه ای بسیار خوشمزه را در این مطلب آموزش ببینید.

17. کباب حسینی

یکی دیگر از کباب های خوشمزه، کباب حسینی اصفهانی است که ترکیبی از گوشت گاو و گوشت مرغ است. یکی از مزیت های کباب حسینی این است که بر خلاف کباب های دیگر، نیاز به زغال و منقل ندارد. این کباب بر روی گاز و به صورت کباب دیگی درست می گردد. به این صورت که پس از آماده سازی کباب ها آن ها را داخل سیخ های چوبی مخصوص گوشت می زنند و می گذارند تا با حرارت شعله گاز مغز پخت گردد.

سخن آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. خوب است در آخر به این نکته توجه داشته باشید که کباب در طب سنتی بسیار غذای مقوی و توصیه شده ای است که به دلیل خواص فراوانی که دارد باید در برنامه های رژیم غذایی ما قرار گیرد. همچنین نوع طبخ کباب باعث حفظ بیشتر ارزش های غذایی آن شده و بافت و طعم آن را لذیذتر می کند.

شما از انواع کباب ایرانی چه مواردی را سراغ دارید؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. همچنین شما می توانید گاهی برای استراحت داده به بدن، طرز تهیه انواع غذا با قارچ ؛ بدون گوشت اما بسیار لذیذ! را نیز بیاموزید و در دستور کارتان قرار دهید.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40291

به "انواع کباب ایرانی ؛ 17 کباب ایرانی با گوشت، مرغ و ماهی" امتیاز دهید

2 کاربر به "انواع کباب ایرانی ؛ 17 کباب ایرانی با گوشت، مرغ و ماهی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کباب ایرانی ؛ 17 کباب ایرانی با گوشت، مرغ و ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید