آسیب های تجارت خارجی فروردین 99 حاصل چه بود؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، توسعه تجارت خارجی در دنیای امروز حاصل نکات مهمی است. یکی از همین نکات مهم توجه به مقوله مزیت های رقابتی است. کالایی که در کشور مبدأ فراوری می گردد حالا دیگر بیش از پیش باید بر مزیت رقابتی تمرکز داشته باشد. صادرات این گروه از کالاها درگاه ورود ارز به کشور است. گگردده شدن درگاه های تجاری موجب سهولت و توسعه تجارت جهانی خواهد شد.

آسیب های تجارت خارجی فروردین 99 حاصل چه بود؟

این توسعه خود بستری را فراهم خواهد نمود تا از مزیت های مالی بهره برداری تمام و کمال شکل بگیرد. اما حاصل همه این کوشش ها چیست؟ آنچه همیشه دولت ها و ملت ها به دنبال آن بوده اند؛ توسعه پایدار در اقتصاد، تجارت و البته اشتغال. حال باید این موضوع را مورد واکاوی قرار دهیم که ما در چه مرحله ای از توسعه تجارت دنیای قرار داریم. درآمدهای نفتی و وابستگی به این درآمدها در سالیان گذشته موجب شده به دیگر وجوه تجارت توجه کافی نکنیم. حال آنکه سالیان سال توسعه صادرات غیرنفتی و حضور فعال در بازارهای دنیای نیز به واقع دستخوش بی مهری و بی توجهی شده بودند. علاوه براین بار سنگین تحریم های ظالمانه به مثابه جنگی تمام عیار در جبهه های مالی موجب از بین رفتن منابع و عدم شکل گیری منابع جدید درآمدی و به حداقل رسیدن درآمدهای نفتی شد.

در همین نقطه بحرانی مسوولان کشور اهمیت صادرات کالاهای غیر نفتی را بیش از پیش درک کردند. هرچند با وجود احتیاج مبرم به صادرات غیر نفتی همچنان زیر ساخت های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی فراهم نیست. عدم برخورداری از تکنولوژی های روز دنیا، نبود تنوع در کالاهای صادراتی، بالا بودن بهای تمام شده کالاهای فراوریی و بی توجهی به استاندارهای لازم و کیفیت مناسب کالاها تنها بخشی از زیرساخت های ناقص توسعه تجارت خارجی کشور است. افزون بر این مسائل جای خالی سیاست های حمایتی هوشمندانه دولت از بازرگانان بسیار جدی است. همچنین دولت نه تنها چتر حمایتی خود بر تجار را باز نمی کند، بلکه با سیاست های پولی و بانکی توان حضور تجار در معاملات دنیای را به حداقل می رساند. در شرایطی که بازرگانان ایران با همه مسائل همیشگی دست و پنجه نرم می کردند؛ پاندمی دنیای کرونا ضربه ای دیگر به تجارت دنیای وارد کرد. شیوع ویروس کرونا در ژانویه 2020 ابتدا در چین و چندی بعد در ایران و کشور های همسایه و همچنین دیگر کشورهای دنیا محدودیت های بی شماری را بر تجارت بین المللی تحمیل کرد. در همین حین بسته شدن مرزها و محدودیت های پروازی سایه سیاه کرونا را بر تجارت ایران مانند دیگر کشور های دنیا گسترده تر کرد. حاصل و زاده این سایه شوم محدودیت گسترده در صادرات و تجارت کشور شد. آنچه بر تجارت ایران در این راستا گذشت حاصلی نداشت مگر کاهش قابل توجه تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال 99 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته.

حقیقت آن است که تجارت خارجی فروردین سال 99 معادل 3میلیارد و 583 میلیون دلار و با صادرات یک میلیارد و 652 میلیون دلاری و واردات یک میلیارد و 931 میلیون دلاری و همچنین با تراز منفی 279میلیون دلاری شروع شد. بر این اساس واردات کشور در نخستین ماه سال 99 با افزایش بیش از 21 درصدی در وزن روبه رو بوده اما ارزش آن با کاهش بیش از 17 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو است. همچنین صادرات نیز در همین بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل هم به لحاظ وزنی افت نزدیک به 39 درصدی داشته و هم به لحاظ ارزشی بیش از 36 درصد کاهش را ثبت نموده است.

آنچه بر اقتصاد کلان و البته تجارت ما گذشته است را باید مورد واکاوی قرار دهیم، در شرایط حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، تحریم ها وکاهش صادرات نفت و افت قیمت آن و عدم تکافوی احتیاجهای ارزی کشور، توسعه صادرات برای تامین احتیاج های ارزی و افزایش فراوری و پایداری در اشتغال امری لازم و لازم است که در این حوزه ضمن برطرف محدودیت های موجود در راستا صادرات برای افزایش هرچه بیشتر آن احتیاجمند افزایش دیپلماسی فعال مالی و توسعه تعاملات بین المللی برای شناسایی احتیاجهای بازارهای صادراتی مخصوصا در حوزه کالاهای درمانی و بهداشتی هستیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32444

به "آسیب های تجارت خارجی فروردین 99 حاصل چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های تجارت خارجی فروردین 99 حاصل چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید