آداب مردم کرمان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آداب مردم کرمان متشکل از عقاید دیدنی و مذهبی می باشد که در هر منطقه با هم فرق می نماید. آداب و فرهنگ مردم کرمان نه تنها از مردم شهری نشات می گیرد، بلکه از مردمان عشایر که در این استان زندگی می نمایند نیز می آید.

آداب مردم کرمان

محیط زندگی مردم کرمان و لهجه آنها بر روی آداب و رسوم آنها تاثیر می گذارد. در اینجا سعی می کنیم با آداب و فرهنگ مردم کرمان آشنا شویم.

معرفی آداب مردم کرمان

مردم کرمان مردمانی بسیار مهربان و بسیار مهمان نواز می باشند. رفتار مهربانانه آنها بخاطر آداب و فرهنگ مردم کرمان است که تاثیر بسیار زیادی بر روی تک تک افراد جامعه گذاشته است. در شهر کرمان با جامعه عشایری رو به رو می شویم که هنوزه پایبند بر آداب و رسوم خاص خود می باشند. فرهنگ این مردم با جامعه شهری بسیار متفاوت است.

مردم کرمان مردمانی با عقاید دیدنی و مذهبی بسیار متفاوت هستند که هر کدام آداب و رسوم خاص خود را دارند. به طور کلی می توان گفت که آداب و فرهنگ مردم کرمان طی سالیان دراز و متوالی از محیط زندگی، لهجه و گویش های زبانی، طرز فکر و رفتارهای اجتماعی شکل گرفته است که منجر به ایجاد تفاوت هایی در گوشه و کنار آن شده است.

لباس و پوشش مردم کرمان

آداب و فرهنگ مردم کرمان بر روی پوشش و لباس مردم نیز تاثیر گذاشته است. بر اساس شرایط اقلیمی متفاوت مردم این شهر از پوشش های متفاوتی استفاده می نمایند که زیبایی خاصی به مناطق مختلف داده است. امروزه در پوشش جامعه شهری متوجه می شویم که آداب و فرهنگ مردم کرمان کمی فرق نموده است و دیگر با سایر مکان ها یکسان نیستند. مردم شهر تحت تاثیر رسانه ها قرار گرفته اند و زندگی شهری بر آنها غلبه نموده و پوشش متفاوتی دارند. اما در جامعه عشایری همان پوشش سنتی و عشایری را مشاهده می کنیم.

آداب و فرهنگ مردم کرمان را در این گروه به طور کامل می توان دید. زنان ایل عشایر آسیبا لباس های گشاد تا زانو می پوشند و روسری های شیلک به سر می نمایند که با سکه هایی مزین شده اند. مردان نیز شلوارهای گشاد و مشکی با پیراهن سفید بر تن می نمایند. در زنان ایل افشار لباس های بلند با دستمال هایی بر دور سرشان می توان دید. هر گروهی از ایل ها برای خود آداب و رسوم خاصی دارند که تا به امروز پایند به آنها هستند.

آداب

مردم کرمان در جشن سده

یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانیان را می توان جشن سده نام برد. امروزه بیشتر زرتشتیان این مراسم را برگزار می نمایند و هواداران زیادی دارد. این جشن را در دهم بهمن هر سال برگزار می نمایند.

این مراسم را موبدان زرتشتی در باغچه بداع آباد شروع می نمایند و بعد از باغچه خارج می شوند. در این مراسم خرمن بزرگی از هیزم را به آتش می کشند و آیین سده سوزی را در باغ اجرا می نمایند.

این مراسم را برای شروع کشت و کار و انتها 50 شب و روز سرما انجام می دهند. این باور وجود دارد که با انجام اینکار زمین گرم می گردد برای شروع کشت و کار آماده می گردد. این مراسم در آداب و فرهنگ مردم کرمان باقی مانده و تا به امروز اجرا می گردد.

آداب و فرهنگ مردم کرمان در ماه رمضان

مردم کرمان مراسم خاصی را در ماه رمضان دارند. یکی از این مراسم ها در شب بیست و هفتم ماه رمضان انجام می گردد. مراسم به گونه ای است که بیشتر دختران دم بخت و زنان بیوه و یا بدون فرزند در آن شرکت می نمایند. مراسم به شکل خاصی اجرا می گردد هر زن حاجتمند باید یک کمویی بردارد. در این کمو یک آیینه و یک سومه دان و مقداری نبات قرار می دهند.

این زنان به همراه این کموها به در خانه های همسایه می فرایند و صورت خود را می پوشانند تا کسی آنها را نشناسد. در ادامه مراسم زنان در خانه را می زنند و زن صاحبخانه در را برای آنها باز می نماید. بدون اینکه سوالی بپرسد مقداری نبات در دهان خود می گذارد و سورمه را به چشم می کشد و به آینه نگاه می نماید تا گره کار این زنان باز گردد. این مراسم در آداب و فرهنگ مردم کرمان وجود دارد و هنوز هم پابر جاست.

شب یلدا در آداب و فرهنگ مردم کرمان

یکی دیگر از مراسمی که در آداب و فرهنگ مردم کرمان وجود دارد جشن شب یلدا است. در این جشن تمامی اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و از تمامی میوه ها و تنقلات میل می نمایند. این مراسم تا نیمه های شب ادامه دارد و شاهنامه و حافظ در آن خوانده می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دلتابان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20269

به "آداب مردم کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب مردم کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید